Detta är inte en realistisk vision, anser debattören.
Detta är inte en realistisk vision, anser debattören.

Julhandla i Oslo – och ta tåget dit på en timma?

Ett luftslott? Ja, om du frågar mig, skriver Stefan Edman.

ANNONS

Replik till Anders Brunberg 26 november

LÄS MER:Därför är det realistiskt med en timme mellan Oslo och Göteborg

Talar vi om 2040? Eller 2050? Det skulle man kunna tro. Men nej, det handlar om 2028! Om bara sju år ska tåg susa fram med hastigheten 400 kilometer i timmen genom vårt Bohuslän. Tjugo meter över marken, på pelare och broar av betong. Med en avgång var tionde minut, från Göteborg till Oslo och omvänt. Några tåg går direkt utan att stanna och då tar det en timma. Andra stannar i Stenungsund, Uddevalla och Strömstad respektive i Uddevalla, Munkedal och Strömstad.

Ett luftslott? Ja, om du frågar mig. Nej om man frågar Anders Brunberg, projektledare för Skagerrakbanan och dessutom tillväxtchef för Uddevalla kommun. Jag lyssnade till honom häromdagen i en två timmar lång video där han presenterade banan tillsammans med ingenjör Per Corshammar, pappa till idén att bygga höghastighetsjärnvägar i Sverige. Videon är späckad med tabeller, teknikdetaljer och en rörlig simulering av hur banan är tänkt att dras genom landskapet.

ANNONS

Som mångårig tågkämpe i tal och skrift borde jag jubla. Men den häpnadsväckande bristen på realism får mig i stället att tvivla, trots Anders Brunbergs replik här på sidan (26.11). Mina frågor till Brunberg och Corshammar är många:

Hur kan ni tro att det går att bygga 256 kilometer ny järnväg på fem år (efter två år av planering och tillstånd)? 140 meter varje dag! Inklusive fyra tunnlar under vattnet, i Göta älv vid Surte, i Nordre älv vid Kungälv, under Ljungskileviken och Idefjorden? Plus två underjordiska stationer, i Kungälv och Uddevalla? Plus fyra lokala cementfabriker i Stenungsund, Ljungskile, Dingle och Överby som ska leverera råvaran, 25 ton betong per meter, gjord på kalksten från Slite eller kanske Turkiet?

Era prognoser bygger på cirka sju miljoner resor årligen varav en miljon pendelresor Göteborg-Oslo. Realistiskt? Kommer folk vara beredda att betala de sannolikt dyra biljetterna, till exempel anger ni cirka 600 kronor för en enkelresa Göteborg-Oslo?

I videon påstår ni att den färdiga Skagerrakbanan ger en nettovinst för oss alla på drygt 852 miljarder kronor, åtta gånger mer än kostnaden för att bygga banan, cirka 100 miljarder. Den kommer att leda till cirka 50 000 nya jobb och 34 000 nya bostäder. Siffror som sedan bryts ner till varje kommun; till exempel blir det 7 000 nya jobb i Uddevalla till 2030. Och 17 604 (!) nya bostäder jämfört med de 3 124 som skulle ha byggts utan Skagerrakbanan. Banan får Uddevalla att växa till 100 000 invånare år 2040, och kommunens nettovinst blir cirka 135 miljarder kronor. Man tar sig för pannan: Hur vågar ni utlova allt detta, även om era siffror är beräknade med Sverigeförhandlingarnas kalkylmodell? Det finns ju gubevars en massa andra, idag delvis okända omständigheter som till sist avgör hur det i verkligheten kommer att bli.

ANNONS

Och hur ska Skagerrakbanan främja ”tillväxt och välfärd i hela Bohuslän”? Vilken nytta gör den för företag i Skärhamn, Henån, Kungshamn och Grebbestad? Ska personal och gods transporteras på banan - och sedan byta till bil eller buss i Stenungsund, Uddevalla och Munkedal? Och främjas verkligen ”kompetensförsörjningen”; sådant sker väl på nätet eller konferenser som inte alls är beroende av en järnväg?

Ni stoltserar med att Skagerrakbanan är 2,5 gånger större än projektet med batterifabriken i Skellefteå. Northvolt är dock fullt finansierat, bland annat av stora globala aktörer. Medan ni hoppas få låna 100 miljarder kronor i Europeiska Investeringsbanken. Har ni förresten fått besked än, och vem går i borgen? Ni har ju dessvärre varken svenska och norska staten eller deras trafikverk med er, och inte ens kommunerna Göteborg och Oslo. Kanske för att de inser att höghastighetsbanor passar bra i folkrika regioner men knappast i det relativt glesbefolkade Skandinavien. Eller för att de ser en snabb, utsläppsdämpande elektrifiering av vägtrafiken i Europa, även vad gäller tunga lastbilar. Skagerrakbanan kan i värsta fall bli både olönsam och utan klimatvinst innan den är färdigbyggd. I videon bagatelliseras för övrigt klimateffekten av den enorma cementproduktion som behövs; grön betong är ännu inte helt färdigutvecklad och CCS-anläggningar kommer att krävas.

ANNONS

Det är hög tid för en öppen offentlig debatt om Skagerrakbanan. Inte minst bland politikerna i Uddevalla, kommunen som tagit ledartröjan.

Stefan Edman

ANNONS