Konsekvensen av Miljöpartiets nej till en utbyggnad av Preemraff är att det blir omöjligt att satsa på en industriell satsning på biodrivmedel för inblandning i bensin och diesel.
Konsekvensen av Miljöpartiets nej till en utbyggnad av Preemraff är att det blir omöjligt att satsa på en industriell satsning på biodrivmedel för inblandning i bensin och diesel. Bild: Karl af Geijerstam

Kommer MP stoppa ökad produktion av biodrivmedel?

Per Bolund, miljöpartistisk minister, deklarerar att andelen biodrivmedel ska ökas så att ogynnsamma koldioxidutsläpp minskas med 14 procent i Sverige. Detta ska alltså ske genom att andelen biodrivmedel i bensin och diesel ökas. Ett mycket effektivt sätt att få ner ogynnsamt koldioxidutsläpp.

ANNONS

Problemet är att vi inte kan producera den ökade andelen biodrivmedel i Sverige om Miljöpartiet får bestämma. Det finns ingen produktion av biodrivmedel i Sverige som inte genererar koldioxidutsläpp.

Så utländska tillverkare, tacka MP för möjligheten att öka exporten till Sverige. Skogsägare och bönder som tillverkar eller levererar råvara till etanol och biodiesel kan se sig i stjärnorna efter möjligheten att satsa på biodrivmedel.

Den 17 september ska enligt planen regeringen besluta om möjligheten för Preemraff att minska koldioxidutsläppen i världen, sett till hela värdekedjan.

Denna möjlighet ska enligt uppgift Miljöpartiet stoppas för att de inte kan se helheten och inte vet hur utsläppshandeln fungerar i Europa.

ANNONS

Konsekvensen av ett sådant ställningstagande av Miljöpartiet blir att det blir omöjligt att satsa på en industriell satsning på biodrivmedel för inblandning i bensin och diesel.

Jan-Olof Larsson

S-riksdagsledamot emeritus