Pär Eriksson (C) vill förtydliga detaljer kring laxprojektet, efter ett inlägg på sociala medier av Carl-Johan Starck (M).
Pär Eriksson (C) vill förtydliga detaljer kring laxprojektet, efter ett inlägg på sociala medier av Carl-Johan Starck (M). Bild: Håkan Fredriksson

Läs på i stället för att sprida okunskap och påhopp

Den artikel som publicerades i Bohusläningen den 9 mars kommenterades av moderaten Carl-Johan Starck där han publicerar, på sociala media, medvetet eller med okunskap felaktiga fakta.

ANNONS

LÄS MER:Granskningsgrupp ska nagelfara laxbolagets samarbeten

Carl-Johan har betydande förtroendeuppdrag i kommunen och har access till all den information som han ger uttryck för men väljer i stället att starta en misskreditering av min person.

Låt mig då ge en tydligare bild av de påståenden som Carl-Johan, med stort mått av okunskap, försöker förmedla.

Introduktionen av Quality Salmon-projektet till kommunen gjordes av position väst, hösten 2019, till våra tjänstemän. På sedvanligt sätt presenterades sedan projektet för politiken. Vid denna tidpunkt var Sotenäs endast en av flera möjliga platser för en etablering.

Då dialogen mellan tjänstemännen och företaget utvecklades togs första steget från företaget att ett sekretessavtal skulle skrivas under för att kunna delge kommunen mer information. Ett sådant avtal ingicks och förhandlingar om en avsiktsförklaring startade.

ANNONS

En grupp bestående av advokater, tjänstemän samt politiker formades. Kompositionen av tjänstemän och politiker baseras på en kombination av erfarenhet, kompetens men framför allt på kommunalt ansvar. Då det både handlade om arrenderad mark (arrendeavtal) och eventuellt markförvärv så fanns en direkt koppling till tekniska utskottet och arbetsutskottet då dessa är beredande utskott för kommunstyrelsen i dessa frågor.

LÄS MER:Laxbolaget har skulder hos Kronofogden – för fjärde gången

Både utvecklingen av förhandlingarna och resultatet redovisades till politiken. En avsiktsförklaring ska ses som ett ingångsdokument till avtalsförhandlingarna. Resultatet av avsiktsöverenskommelsen tydliggjorde att de avslutande avtalsförhandlingarna kom att handla om ett arrendeavtal. Då fanns det fördelar med att behålla den ursprungliga förhandlingsgruppen.

Styrgruppen för etableringen har även den sin sammansättning utifrån avtalssituationen men förstärkt med ytterligare kommunal och politisk ledning. Till exempel är både ordförande och vice ordförande från kommunstyrelsens arbetsutskott och kommunstyrelsens tekniska utskott med. På samma sätt finns tjänstemännen representerade. Denna grupps primära uppgift är att ha uppdaterad information om den generella utvecklingen av industriparken och specifikt utveckling avseende etableringen av de olika företagen som långsiktigt ska förlägga sin verksamhet där.

Arrendeavtalet ger kommunen ett så kallat kommunalt veto. En möjlighet att påverka industriparkens företagsetableringar. Bakgrunden till detta är att det är dessa företag som ska verka i vår kommun de närmaste 50 åren. De ska etablera, finansiera, operera, anställa, avveckla med mera. Av den anledningen har kommunen tagit på sig avtalsansvaret att godkänna dessa företag. Den grupp som nu fått detta politiska uppdrag är hela kommunstyrelsens arbetsutskott förstärkt med ordförande och vice ordförande från kommunstyrelsens tekniska utskott. Det innebär att de båda utskotten som bereder frågor för kommunstyrelsen är representerade.

ANNONS

All denna information fanns tillgänglig för Carl-Johan Starck men han valde att vinkla inlägget för att kritisera min person och sedan få andra att tro på sin historia. Han avslutar med att ifrågasätta mitt omdöme att acceptera den roll som jag har som ordförande i tekniska utskottet, en utnämning som jag inte kan inneha utan en koncensus mellan partierna i alliansen där han är en del i.

Pär Eriksson (C)

ordförande tekniska utskottet, Sotenäs kommun

LÄS MER:Exploatörer pratar lätt omkull kommunalråden

ANNONS