Höghastighetståg. Skiss från Skanska.
Höghastighetståg. Skiss från Skanska.

Missa inte tåget som går mot framtiden

Företagarna och NäringslivsCentrum i Lysekil ser en flytbro över Gullmaren som avgörande för kommunens framtid och har satsat 100 000 kronor på idén.

ANNONS

En delegation uppvaktade Lysekils politiker i somras med en begäran om en åtgärdsvalstudie (ÅVS), som skulle kunna övertyga finansdepartementet om att ersätta färjan med en bro. Motiveringen är att invånarantalet och skatteintäkterna minskar i Lysekils kommun och företagen har svårighet att rekrytera kompetent personal. Man hoppas att en bro, med en förkorta pendlingstiden Lysekil – Torp med 20 minuter, kan få fler högutbildade att bosätta sig i kommunen.

För att avhjälpa brister och täcka uppkomna transportbehov genomför Trafikverket åtgärdsvalstudier. Det är däremot inte meningen att med en ÅVS samla argument för en förutbestämd investering. Meningen är att förutsättningslöst pröva alla tänkbara åtgärder, från det minsta till det mest resurskrävande alternativet för att spara naturresurser och begränsa statens utgifter. En avsikt är också att undersöka om transportalternativ, som redan finns kan utnyttjas bättre, det ”trafikslagsövergripande perspektivet”.

ANNONS

För några år sedan höll trafikkonsult Per Corshammar föredrag på Vikarvet i Lysekil. Föredragshållaren som är fristående konsult är insatt i frågor som rör kommunikation efter en långvarig anställning inom Trafikverket. För att Lysekil, vid sidan om Uddevalla och Göteborg, skall få behålla sina invånare krävs goda kommunikationer. Går det att bekvämt pendla med rimlig restid kan ungdomar bo kvar i Lysekil efter gymnasiet och ändå studera i Uddevalla och Göteborg. Enligt Corshammar är det Lysekilsbanan som kan vända utvecklingens kräftgång i Lysekil.

På inrådan av försvarsmakten har Trafikverket har avbrutit den planerade rivningen av järnvägen. Stöldbegärlig utrustning har tagits tillvara för kommande behov. Lysekilsbanan är ett kommunikationsalternativ att räkna med för framtiden. Med en upprustning når man Uddevalla på 30 minuter och Göteborg på en timme. I bekväma tågkupéer med internetuppkoppling kan man läsa tidningen eller sova en stund. Vi kommer då att se en förändrad befolkningsstruktur med lägre medelålder och flera högutbildade i Lysekil. Medianinkomsten ökar och kommunalskatten kan sänkas.

Nu planeras för snabb persontågtrafik mellan Göteborg och Oslo genom Bohuslän med start 2028. I projektet, som går under namnet Skagerrakbanan, ingår en station i Munkedal. Näringslivet kommer att få se Lysekils kommun i en ny dager då järnvägen binder samman Lysekil med Europas kraftigaste ekonomiska arbetsmarknadsregion Oslo – Göteborg.

ANNONS

Mats Fägerquist

ANNONS