Regionstyrelsen gick emot utredningen som visar att Ronden är mer kostnadseffektiv än taxiresor, skriver Michael Eriksson.
Regionstyrelsen gick emot utredningen som visar att Ronden är mer kostnadseffektiv än taxiresor, skriver Michael Eriksson. Bild: Jakob Simonson

Okunskap bakom beslutet att lägga ner Ronden

Beslutet som regionstyrelsen tog 26 maj i år har trätt i kraft. Från 13 december finns inte Ronden 6 kvar som trafikerar sjukhusen mellan Strömstad och Näl. Att regionstyrelsen tog ett förhastat felaktigt beslut visar återigen att när politiken tar beslut som de inte har någon som helst kunskap om är det skattebetalarna som får stå för notan.

ANNONS

Ronden 6 kostade skattebetalarna 3,2 miljoner årligen. Det motsvarar 12 307 kronor per dag eller 2 051 kronor per tur. Ska vi räkna lågt att bussen har cirka tre sjukresenärer per tur landar kostnaden på 683 kronor per resenär. Då har vi inte med att alla kan åka med bussen och på så sätt pressa priset ytterligare för kostnaden per tur samt få fler möjligheter att åka kollektivt.

LÄS MER:Han rasar över nedlagd busslinje: "Vi utsätts för stor smittorisk"

Regionens egen utredning pekar på att för att vara så kostnadseffektiva som möjligt bör merparten av resorna som sker med taxi i dag flyttas till antingen Ronden eller den vanliga kollektivtrafiken. Detta gick regionstyrelsen emot och beslutade i stället för att lägga ner Rondenkonceptet. Sedan kom covid-19 som slog hårt mot regionens intäkter från kollektivtrafiken. Detta i sin tur kommer resultera i neddragningar i kollektivtrafiken på grund av få resande.

ANNONS

När ett flertal turer nu försvinner ur den vanliga kollektivtrafiken, vilket trafikslag hänvisas då sjukresenärerna till? Då Ronden inte ska finnas kvar så finns ju inte den möjligheten, det som återstår är taxi.

Utredningen från 2019 pekade på att den stora kostnadsmassan låg i taxitrafiken – totalt 290 miljoner kronor – och den bör begränsas dels för ekonomin, dels för miljöns skull. Nu blev det tvärtom, så kan det gå när politiker får bestämma.

Värt att notera är att Ronden 6 ännu finns kvar, fast i form av anropsstyrd trafik. Mer taxiresor helt enkelt, allt för en bättre ekonomi och miljö.

Michael Eriksson