I pandemins spår är det extra viktigt att gymnasieelever ges möjlighet att driva UF-företag, skriver Marianne Carlsson och Johan Sandahl.
I pandemins spår är det extra viktigt att gymnasieelever ges möjlighet att driva UF-företag, skriver Marianne Carlsson och Johan Sandahl. Bild: Berit Roald

Oroande att unga inte får träna på företagande

Det är en annorlunda hösttermin där gymnasieeleverna växelvis studerar på distans för att rusta sig inför framtiden. En framtid som i coronapandemins tecken är oviss. Därför är entreprenörskap viktigare än någonsin och fler borde få öva sin företagsamhet inom ramen för sin skolgång.

ANNONS

För att säkra företagande och tillväxt behöver Fyrbodal i större utsträckning gynna entreprenörskap och innovation. Omstartskommissionen skriver till exempel i sin slutrapport att ”kriser utgör en möjlighet att öka kunskaperna vad gäller entreprenörskapets villkor men också för att stärka nya och unga företag.” Ett kraftfullt sätt att borga för framtida företagsamhet är att ge fler möjlighet att driva UF-företag på gymnasiet. Genom UF-företagande får eleverna starta och driva riktiga företag och tränar därmed en rad entreprenöriella förmågor. Färdigheter som de kommer att ha nytta av i framtida arbetsliv, särskilt i pandemins kölvatten.

Förra läsåret var det 838 elever på gymnasiet som drev UF-företag i Fyrbodal. Det motsvarar 28 procent av en årskull. I rådande läge och med de effekter vi har sett, och kommer få se efter pandemin, är det av största vikt att fler ges möjlighet att öva sin företagsamhet inom ramen för sin skolgång. Svensk ekonomi och näringsliv är beroende av fler entreprenörer, vår region likaså. Trots detta är UF-företagande ett kraftigt underutnyttjat verktyg och cirka 70 procent av dagens unga slutar gymnasiet utan att ha fått träna på att starta och driva de företag som ska bli nästa generations arbetsgivare. Det är både oroande och onödigt.

ANNONS

Vi har goda exempel på regioner där ett tätt samarbete med kommunerna lett till ökad insikt i UF-företagandets positiva effekter, och inte minst hur det leder till regional tillväxt på sikt. Genom samarbete och kunskapsspridning kan vi påverka skolledningar runtom i regionen och säkerställa att fler elever, på fler program, får driva UF-företag inom ramen för sin skolgång.

På nationell nivå behöver entreprenörskapskursen göras obligatorisk på samtliga gymnasieprogram. Men varje kommun kan agera redan nu och säkerställa att samtliga skolor och gymnasieprogram erbjuder företagande enligt UF-modellen. Så rustar vi Fyrbodal framåt. Så rustar vi Sverige för framtiden. Tillsammans gör vi skillnad.

Marianne Carlsson

styrelseordförande, Ung Företagsamhet Fyrbodal

Johan Sandahl

regionchef, Ung Företagsamhet Fyrbodal

ANNONS