Sverige behöver en ny regering som inser att hela landet måste få möjlighet att utvecklas, uttrycker debattören.
Sverige behöver en ny regering som inser att hela landet måste få möjlighet att utvecklas, uttrycker debattören. Bild: Arkivbild

Regeringen måste satsa mer på väg

Sverige behöver en ny regering som inser att hela landet måste få möjlighet att utvecklas, uttrycker debattören.

ANNONS
|

Noterar att Socialdemokraterna fortsätter att hävda att man genomför en ”Rekordstor satsning på infrastruktur för jobb”, sanningen är den att regeringen gör en stor satsning på nya dyra höghastighetståg samtidigt som man under kommande år (2022–2033) minskar underhållet på våra vägar.

Riksdagen beslutade under hösten 2021 att regeringen får lov att använda 799 miljarder under perioden 2022–2033. Dessa fördelas på följande sätt:

• 165 miljarder kronor till vidmakthållande av statliga järnvägar

• 197 miljarder kronor till vidmakthållande av statliga vägar

• 437 miljarder kronor till utveckling av transportsystemet

Utöver dessa pengar tillkommande finansiering från banavgifter, trängselskatter, infrastrukturavgifter och medfinansiering uppgår det totala beloppet för infrastruktursatsningar till 881 miljarder kronor.

ANNONS

Tittar man på regeringens fördelning mellan väg och järnväg så går 165 miljarder till underhåll av järnväg och där efter går 80 procent av utvecklingspengarna (349,6 av 437 miljarder) till nya järnvägar. Det innebär att av riksdagens 799 miljarder så går 514,6 miljarder till järnväg, trots detta finns det inga pengar till att rusta upp Lysekils banan, inget dubbelspår på Bohusbanan mellan Göteborg och Uddevalla/Munkedal, inga nya spår mellan Alingsås och Göteborgs/Göteborgs hamn, ingen ny järnväg till Norge (där blir det dock ännu en ny utredning) och höghastighetståget som ska gå från Göteborg via Jönköping till Stockholm kommer att stanna i Borås.

Det sker således en kraftig satsning på järnväg, men nästan inget kommer oss i Västsverige till godo. Detta är en skandal som alla politiker i Västsverige borde vara upprörda över.

Om man samtidigt konstaterar att 90 procent av alla transporter sker på väg är det upprörande att regeringen väljer att inte satsa mer pengar på våra vägar. Trafikverket, Transportföretagarna och Svenskt näringsliv konstaterar alla att de prioriteringar som nu sker kommer att resultera i att underhållsskulden på väg och järnväg kommer att fördubblas under perioden 2022–2033.

Det innebär i klartext att vägarna i Bohuslän och Dalsland inte kommer att förbättras de närmaste tio åren utan de kommer försämras. Det kommer att bli fler potthål istället för färre potthål. Utöver att ytskikten kommer att försämras kommer även vägkroppen att skadas när man inte gör ett korrekt underhåll. Dessa brister kommer i sin tur att resultera i att trafikverket av säkerhetsskäl kommer att tvingas att sänka hastigheterna bara för att regeringen har prioriterat höghastighetståg istället för att underhålla våra vägar.

ANNONS

Sverige behöver en ny regering som inser att hela landet måste få möjlighet att utvecklas. Vi kan inte fortsätta ha de högsta el- och bränslepriserna i Europa samtidigt som vi får allt sämre vägar och järnvägar. Straffbeskattningen och negligerade av landsbygdens behov måste få ett stopp.

Magnus Jacobsson (KD)

2:a vice ordförande trafikutskottet

ANNONS