Samtal om relationer och frälsning. Jesus och den samariska kvinnan vid Sykars brunn.
Samtal om relationer och frälsning. Jesus och den samariska kvinnan vid Sykars brunn. Bild: Gustave Doré

Samlaget är inte den kristna kärlekens höjdpunkt

Inför en stark andlig upplevelse intar den erotiska njutningen en andraplats, skriver Christer Ahlman.

ANNONS

Blir kristendomen tam har man missat poängen. Som nyfrälst gangsterpojke blev jag hemskickad från en bibelskola eftersom jag trots inbiten heterosexualitet hade svårt att acceptera homosexualitet som någon synd värd namnet. Bittert för en nyomvänd rövarpojke med en högst iögonfallande omvändelseprocess och nybliven avhållsamhet både vad gällde droger, sex och olagligheter bakom ryggen. En händelse som dessutom åstadkom en mindre väckelse i Göteborgs undre värld.

LÄS MER:Hur kan det komma sig att åsiktskorridoren i Sverige är så smal?

Guds Ord skall emellertid enligt Skriften själv tolkas med hjälp av ”den vishetens och uppenbarelsens ande” som Gud kan skänka oss. Enligt samma Skrift kan vi dessutom vara ganska bibelsprängda utan riktigt att fatta innebörden i vad som står skrivet. Detta eftersom Vår Herre ännu inte ”öppnat våra sinnen”. Med hjälp av den insikt som över femtio års bibelstudier och böner tilldelat mig finner jag trots min ungdoms kvardröjande hållning inget som helst stöd för några samkönade äktenskap eller andra frisläppta sexualiteter i Böckernas bok. Även om jag fortfarande upplever bibelskolans beslut som oerhört hjärtlöst. Felaktiga förbindelser har enligt Skriften istället kunnat få katastrofala följder. Vid det bibliska äktenskapets ingående skall båda parter vara orörda och dessutom av olika kön.

ANNONS

LÄS MER:Är det konstigt att barnmorskor vill vägra utföra abort?

De som önskar använda Bibeln kan, såvida man inte ifrågasätter hela dess hållning eller är beredd att börja skruva på de mest avvisande verserna, få uppenbara problem med sin hbtq-legitimering. Skriftens påbud har jag som gammal gatpojke naturligtvis inte levt upp till. Även om de med åren framstått som mer förnuftiga än då jag var nyomvänd. Inför en stark andlig upplevelse intar den erotiska njutningen dessutom en andraplats. Bibeln, vad gäller sexuella utsvävningar mycket stränga bok, ger samtidigt också oändlig tröst åt alla oss ”fattiga syndare”, såväl porrkonsumenter, abortförespråkare som mer uppenbart avvikande själar. Det var för att kunna förlåta också oss som Vår Herre led döden uppnaglad på ett kors. Samtidigt kan vi konstatera att samlaget, oavsett alla partipolitiska eller hbtq-legitimerande sällskaps tyckande, varken måste vara något kärleksbevis eller är den kristna kärlekens höjdpunkt.

LÄS MER:Fortsätt bekämpa det förklädda abortmotståndet

Så hur skall mer bokstavspräglade bibelläsare tillåtas ställa sig till de ”homofoba” påbuden i Böckernas bok? Hur skall man till exempel tillåtas se på regnbågsfamiljen, de fria aborterna eller de modernistiska försöken att nyansera porren för att göra den mer aptitlig för kvinnor? Regnbågen var ju enligt Bibeln själv en skapelse Vår Herre tog till för att stadfästa ett löfte. Nu skulle, oavsett människornas tillkortakommande i sådana frågor, inga mer syndafloder få utplåna mänskligheten.

ANNONS
Christer Ahlman
Christer Ahlman Bild: Mathias Pernheim

Till tröst kan framhållas att oavsett jag numera deltar i den mer karismatiska kyrkans eller den hbtq-certifierade folkkyrkans nattvarder så känns Gud Fader fortfarande högst närvarande. Men inte kan väl medias glastak eller pingströrelsen eller folkkyrkans vettskrämda tystnad i längden få tillåtas vara de bibelläsandes ledstjärna. Så när skall även dessa dörrar öppnas och mer bokstavligt präglade bibelläsare få slippa undan åsiktskorridorens stämpel och komma ut ur den trånga garderoben utan att någon liberal feminist tar på sig rätten att sätta ner foten?

Christer Ahlman

Ljungskile

ANNONS