Replik på ”Gör inte samma misstag i Uddevalla som i Trollhättan”.
Hej Seniorgänget. Tack för din insändare och för att du tar dig tid att dela dina tankar kring parkeringen i Trollhättan. Det är väldigt värdefullt för oss att få höra olika perspektiv – vi vill att så många som möjligt ska känna sig välkomna att besöka vår stadskärna!
Jag vill börja med att lugna er och förtydliga en sak: det är fortfarande möjligt att betala för sin parkering utan att behöva använda en app. I Trollhättan har vi moderna parkeringsautomater där du enkelt kan registrera din parkering genom att ange zonkod och registreringsnummer. Du behöver alltså inte skriva ut någon biljett och lägga den i bilen längre – allt sker digitalt.
Du kan använda ditt betalkort direkt i automaten, precis som tidigare, så om appar inte är ett alternativ för dig eller dina bekanta är parkeringsautomaten absolut ett fungerande alternativ. Att myntautomaterna försvann berodde på att det var väldigt få som använde dem. 2023 kom endast 0,4 procent av alla parkeringsintäkter från mynt. I Trollhättan erbjuder vi också en eller två timmar gratis parkering på de mest centrala gatuparkeringarna, beroende på vilken zon du väljer. Sen kan du dessutom stå kvar så länge du vill mot betalning. Glöm inte att du alltid måste registrera din parkering.
Vi hoppas innerligt att du och alla andra besökare ska känna er välkomna till centrala Trollhättan! Det finns nästan alltid lediga parkeringsplatser och vi har anpassat systemet för att göra det så enkelt och bekvämt som möjligt för alla. Om ni har fler funderingar eller vill veta mer om hur parkeringen fungerar så finns information på vår webbplats (www.trollhattan.se/parkering) och vårt Kontaktcenter är alltid redo att svara på frågor (0520-495000.)
Vi ser fram emot att få välkomna er tillbaka till Trollhättan för en härlig fika eller shoppingtur!
Fredrik Hallstensson
Gatu- och parkchef, Trollhättans stad