Tågresa Köpenhamn - Oslo är en förlorad dröm

En idé är det kommunala projektet med namnet Skagerrakbanan. Ett snabbtåg på pelare mellan Göteborg och Oslo, menar skribenten.

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

Från min altan hör jag att tåget från Uddevalla ersättas med buss. Det krävs idag tre byten för att med tåg resa sträckan Köpenhamn – Oslo. Med en utslagsröst blev det ingen tågbro över Idefjorden till Oslo år 1903. Sista station blev istället Strömstad. Och där hamnar man i en säck – inga tåg att byta till. Åker man till Bohusbanans södra säck i Göteborg så finns det däremot tåg att byta till och därmed komma ur säcken. Men det tar extra restid att komma ur säcken och ut på raka spåret.

Sträckan Malmö – Göteborg tar nästan fyra timmar och sedan får man vänta och byta från Öresundståget till Västtågen på Bohusbanan för en ny tågresa till Strömstad som tar tre timmar och då återstår byte till buss för att resa till Oslo. Detta självklara geografiska nav i Norden saknar effektiv och bekväm tågförbindelse. Vilket belastar valmöjligheter av konserter och till exempel udda utbildning på olika universitet. Vilket i sin tur är till men för skandinavisk välfärd och utveckling.

ANNONS

En helt annan idé är det kommunala projektet med namnet Skagerrakbanan. Ett snabbtåg på pelare mellan Göteborg och Oslo. Optimisterna vill se en byggstart nästa år 2023 och invigd 2028. Här i Ljungskile ska banan gå i en tunnel under viken.

Byten är alltid krångligt och vanskligt vid förseningar. Detta medför att få gör tågresan Köpenhamn – Strömstad med buss till Oslo. Det saknas en genomfart i Göteborg för tågen och en tågbro över Idefjorden för att skapa en bekväm resa. En sådan res- och fraktväg skulle förmodligen ge en stor tillväxt för Göteborgsområdet och västra Sverige. Det finns inget helhetstänk för en sådan tågresa med panoramavagnar och restaurangvagnar. Med stora investeringar skulle resan ta mindre tid och bli bekväm med utveckling som följd för Skandinaviens bästa.

Jag befarar att idén med Skagerrakbanan bara velar bort Skandinaviens möjligheter. De har ingen tanke på att knyta ihop Köpenhamn. Möjligheten att per tåg åka vidare ut i världen utan tågbyte försvinner också. En fast förbindelse Köpenhamn – Oslo hade förmodligen också gett möjlighet att fortsätta norrut till olika vinterresorter och tvärtom. Tågresor med fantasinamn som snöexpressen från Danmark blir inte av. Min bästa tågresa var i en sovvagn. Tåget startade i ett blaskigt Göteborg och jag vaknade i ett snölandskap i Umeå.

ANNONS

Lars-Åke Larsson

Ljungskile

ANNONS