Tydligen måste alla ställa in sig i samma led

Svar på "Ingår utbyggnad av Bohusbanan och bygge av felande länken till Norge".

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

Finns inte mycket som tycks väcka mer ilska och förolämpningar än att kritisera en byggnation av Skagerrakbanan. Nu senast bemöts mina åsikter med att jag hittar på och bedriver skrämselpropaganda och tillhör de värsta av de som smutskastar projektet. Men får man inte ha åsikter om ett i mina ögon helt vansinnigt projekt.

Jag framför mina åsikter och är verkligen ingen talesperson för alla bohuslänningar som både ni skriver i ert svar och trafikexperten från södra landet målar ut mig som. Men tydligen är ni talespersoner för alla eftersom ni säger att ni vet vad som är bäst för oss i Bohuslän och idiotförklarar de som inte håller med er. I er insändare som jag sist kommenterade står det tydligt att det är billigare att bygga nytt än att rusta upp. Nu ursäktar ni med att i detta inräknas även upprustning av järnvägen genom Dalsland. Men skriv det då direkt istället för att tjata om detta nu.

ANNONS

Jag är inte överhuvudtaget intresserad av Dalslandsbanan utan vill ha en upprustad Bohusbana som jag känner till så väl att jag kan blunda på tåget och ändå veta precis var jag befinner mig genom att jag kan varenda kurva och plankorsning som finns mellan Göteborg och Strömstad. Men ni får gärna fortsätta göra er roliga om mina 40 år på järnvägen. Jag bjuder på det.

Ni tydliggör att staten och trafikverket inte har något intresse av norra Bohusbanan och skryter om hur ni räddat banan tidigare. Men om staten inte har intresse av Bohusbanan är tanken att Skagerrakbanan ska ta över driften av norra Bohusbanan eller hur ska den kunna hantera godstrafiken om staten inte vill satsa. Vad gäller för södra Bohusbanan? Vem ska äga Bohusbanan.

Men det absolut mest intressanta kring bygget är enligt mig att en fyraårig byggtid av byggnation av cirka 20 mil höghastighetsbana på bropelare samt flertalet tunnlar, underjordisk station med mera inte bara låter helt orealistiskt, utan kommer innebära hundratals av arbetsplatser där man dagligen använder mängder med arbetsmaskiner och mängder med transporter till dessa ställen och byggen av servicevägar för att komma fram.

Detta i en tid när vi snarare behöver minska vår miljöpåverkan och minska förbrukningen av jordens resurser rimmar väldigt illa. Jag trodde att Sverige var ett land med yttrandefrihet men tydligen gäller inte detta Skagerrakbanan, då det är ett projekt som ni anser att alla ska stödja och vet hut till den som ifrågasätter.

ANNONS

Men ni kan vara lugna då detta blir sista gången jag uttrycker mina tvivel eftersom man nästan känner sig hotad så fort man ifrågasatt projektet. Att kalla kritik mot projektet som att det pågår en medveten desinformationskampanj och skrämselpropaganda säger allt. När ni kommer med nästa svar så förvänta er inga mer svar från mig.

Nu är det nog

ANNONS