Höghastighetståg. Skiss från Skanska.
Höghastighetståg. Skiss från Skanska.

Vad ska den resan kosta?

Senaste tiden har vi fått läsa en del om supertåget som man vill bygga på bropelare genom Bohuslän för att knyta ihop Göteborg och Oslo med snabbtåg som gör resan på en timme. Man pratar om en del stationer längs vägen och hur bra en sådan bana blir för exempelvis pendlare.

ANNONS

Vill man bygga något som är bra för bohusläningar och de som pendlar så rustar man upp Bohusbanan norr om Uddevalla så tågen kan köra 130–160 kilometer per timme och bygger dubbelspår och fler mötesstationer på södra Bohusbanan för hastigheter på 160–200 kilometer per timme. Kostnad för en sådan upprustning lär vara en bråkdel av vad en bana på bropelare kommer kosta.

Kostnaden för att köra pendeltrafik på en höghastighetsbana lär bli så hög att om vanligt folk skall kunna köpa biljett lär kommunerna behöva subventionera 90 procent av kostnaden. Dessutom att ha pendeltrafik med flera stopp längs vägen gör det mycket svårt för snabbtågen mellan Oslo-Göteborg att ta sig fram fort, för ni tror väl inte att ett snabbtåg med beräknad restid på 60 min mellan Oslo-Göteborg stoppar mer än kanske på ett ställe.

ANNONS

Det är positivt att man vill satsa på järnväg, men låt inte fantasin skena iväg, utan var realistiska och kämpa för något som är till gagn för bohusläningar istället för nått som inte kommer till gagn. Att tro på en byggstart 2023 eller senast 2024 visar bara att man är ute och cyklar. Innan alla instanser och överklagningar blivit klara hade det säkert stått 2030 i kalendern och när en sådan bana väl invigts hade det säkert stått minst 2035 och en resa mellan Oslo-Göteborg lär då ske i elektrifierade flygplan och vitsen med snabbtåg är borta.

Det som behövs är bra kollektivtrafik för sträckor på 10–15 mil från storstadsregioner, för där kommer knappast elektrifierade flygplan konkurrera.

40 år på järnvägen