Barn- och utbildningsnämnden kan göra en bättre affär genom att köpa skolskjutstrafiken av Uddevalla Omnibus direkt, menar Uddevallapartiet.
Barn- och utbildningsnämnden kan göra en bättre affär genom att köpa skolskjutstrafiken av Uddevalla Omnibus direkt, menar Uddevallapartiet. Bild: Karl af Geijerstam

Västtrafiks avtal för skolskjutsar är oacceptabelt dyrt

Västtrafiks avtal för skolskjutsar i Uddevalla hade inneburit en merkostnad på åtta miljoner kronor per år, vilket hade drabbat barn- och ungdomsnämnden, skriver Uddevallapartiet.

ANNONS

Svar på insändare angående skoltrafiken i Uddevalla

LÄS MER:Svek mot de unga och mot landsbygden

43 av 49 kommuner inom Västtrafiks område har valt att själva sköta sin egen upphandling av skoltrafik. Rimligtvis måste det finnas anledning till att man valt bort Västtrafik och istället valt att sköta det själva.

Omnibus har under de senaste åtta åren planerat och utfört uppdraget som utförare av skoltrafiken för kommunen. Oklart om Elving Andersson och Camilla Johansson har vetskap om detta.

Omnibus med sina 165 anställda (21 nationaliteter) har kompetens, kunskap och kapacitet för att även fortsättningsvis självklart ta hand om skoltrafiken.

Insändaren handlar ytterst om de unga på landsbygden som går i gymnasiet.

ANNONS

Kommunens ansvar är att ordna med skolskjuts gäller för elever som går i grundskolan. Skolskjuts för gymnasieelever med längre avstånd än sex km till skolan ansvarar Västtrafik för. Till dessa gymnasieelever har Västtrafik att ordna skolskjuts på lämpligt sätt.

Flertalet av de kommuner som bedriver egen skoltrafik har hittat egna lösningar för sina gymnasieelever bland annat genom att de åker med ordinarie skolskjuts. Det är upp till varje kommun att utforma egna rutiner och riktlinjer inom gällande lagbestämmelser.

Kommunen kan om man vill ge elever som har rätt till skolskjuts busskort som också gäller kollektivtrafiken, men väljer man att göra så ska det självfallet gälla för alla elever i kommunen.

Ett troligt skäl till att majoriteten av kommunerna i Västra Götaland valt att sköta skoltrafiken själva det ekonomiska incitamentet.

Skulle Uddevalla utföra skolskjutstrafiken i egen regi så vet vi att det rör sig om 20 procent lägre kostnader det vill säga omkring åtta miljoner kronor lägre än vad man nu har, årligen.

Pengar som istället skulle kunna användas till annat betydligt viktigare inom Barn- och Utbildningsnämnden såsom att anställa mer personal, speciallärare, specialpedagoger med mera. Högst märkligt att 1:e vice ordf. Camilla Johansson i Barn och Utbildningsnämnden anser detta som ovidkommande.

ANNONS

Det avtal som önskats av Västtrafik och som röstades ner, skulle enligt Västtrafiks krav ha tecknats på tio år. Totalt cirka 80 miljoner kronor som BUN kan lägga på annat betydligt viktigare, än att bara betala till Västtrafik för något som idag ändå utförs av Uddevalla Omnibus. Man ska också ha i betänkande att man under de senaste tio åren har haft dessa ökade kostnader för skolskjutsen alltså tappat upp emot 80 miljoner kronor.

UP tycker det är viktigt att våra gemensamma skatteintäkter ska användas, där det som bäst behövs. Elving Andersson och Camilla Johanssons oansvariga handlande har kostat och kommer att kosta kommunen 160 miljoner kronor helt i onödan.

Är man bara pragmatisk och lösningsinriktad så finns lösningar. Det är inga problem att gymnasieelever åker med skolskjuts. Det är vi själva som utformar det regelverk som ska gälla.

Detta betyder inte att UP, som i omgångar beskyllts av centern, inte bryr sig om landsbygden. Det finns annat som kan stärkas upp såsom att satsa på och utveckla mötesplatser (bygdegårdar), göra det tryggare genom belysning (Lane), underlätta och förenkla bygglovsärenden, öka tryggheten för barn och vuxna att röra sig utmed vägarna, värna om förskolor, skolor se till att erbjuda fungerande äldreomsorg. Vi ser många fördelar med att bo på landet, naturen, djurlivet, lugnet.

ANNONS

Man ska ändå ha med sig att även om kommunen tar över och utför skoltrafiken vilar det övergripande ansvaret för all busstrafiken i regionen på Västtrafik såväl på landet som i staden.

Christer Hasslebäck (UP)  Ann-Charlott Gustafsson (UP)  Kent Andréasson (UP)
Christer Hasslebäck (UP) Ann-Charlott Gustafsson (UP) Kent Andréasson (UP)

Det beslut som nu fattades på kommunstyrelsen är inte bara en besparing för Barn- och Utbildningsnämnden utan också positivt för Omnibus framtida utveckling.

Vi vet att C, M, L högsta politisk vilja är att sälja Uddevalla omnibus. Om nu den politiska” heliga alliansen” vill sälja av bolaget så borde det ligga i deras intresse att sälja ett bolag vars värde inte bara är bussar utan också innefattar avtal.

Christer Hasslebäck (UP)

Ann-Charlott Gustafsson (UP)

Kent Andréasson (UP)

ANNONS