Vem tar ansvar när platser saknas?

Det är alltid lätt att vara i opposition. Man behöver inte förhålla sig till realitet utan fritt spekulera över alternativ som inte är genomförbara och ägna sig åt röstfiske av den bästa sort.

ANNONS
|

Lova runt och håll tunt. Sen flera år saknar Uddevalla kommun platser för förskola och grundskolelever, som kommunen enligt lag är skyldig att tillgodose. Nya lokaler behövs både för den moderna pedagogiken och för arbetsmiljön. Brist på 250 platser för grundskolan 2025 i de södra delarna behövde prioriteras då de står för 50 procent av inflyttningen. Kommunen och Hemsö satte i gång att planera för södra delarna. Projektet i Ljungskile kunde följa befintlig detaljplan och det ansågs rimligt att klara målsättningen till 2025. Nu sker färdigställande 2026 -2027 då behovet minskat något enligt prognos. Eleverna kommer tack vare det inte behöva gå i skola på en byggplats eller åka skolbuss till Uddevalla. Den politiska ledningen har varit enig bakom arbetet, även oppositionen i stort sedan 2019. Den senaste tiden märks det att vi närmar oss val i höst. UP, KD, V och Mp gick emot beslutet, på senaste kommunstyrelsen, att släppa igenom tredje avropet med Hemsö rörande Ljungskileskolan där man bland annat betonade att man saknade information om projektet.

ANNONS

Våren 2019 fick alla partier möjlighet att bjuda in ansvariga för information till sina interna gruppmöten vid uppstarten, alla träffade projektgruppen. Ljungskileprojektet har varit fast informationspunkt på BUN-mötena. På cirka 30 nämnddagar har projektgruppen deltagit för frågor och information. Information till politiken kan inte anses saknad som påståtts. Att KD trots att de suttit i presidiet som andre vice ordförande i 1,5 år inte anser sig fått information, säger mer om KDs interna information än nåt annat. KD säger också att antal platser för högstadiet är för få. Det står förklarat i projektets underlag och har även presenterats på nämnden - det saknas inte platser, då skolprojekten kombineras med ändring av upptagningsområden, vilket också informerats och beslutats om. UP KD MP och V anser att det alternativa förslaget som aktionsgruppen presenterat väl fyller de behov som föreligger samt löser de problem man ser med trafiken och behovet av platser för omsorgen. En F-6-skola för 600 elever ska klämmas in på en yta som skalmässigt möjligtvis kan klara 400 elever löser inga platsbehov.

Trafiklösningen för transporter till och från aktionsgruppens förslag är kraftigt undermålig, elever som tänkt sig gå eller cykla till skolan riskerar att minska då aktionsgruppens förslag placerar skolan i utkanten av orten samt har en uppförsbacke till skolan. Den planerade fördubblingen av trafiken till och från Skarsjön i och med nya bostadsområdet och nya förskolan ska ökas på med trafik motsvarande hundratals elever/ föräldrar enligt detta förslag. Projekt av den dignitet som är aktuell här innebär massor med arbete och långa processer. Tidsplanen som projektet jobbar med nu är tajt, men genomförbar, men inte om vi ändrar plats och försenar skolbygget med flera år. Det återstår flera beslut i projektet och olika dialoger planeras.

ANNONS

Ett nytt politiskt uppdrag för att ta fram en lösning där elever kan passera vägen säkert under skoltid är under utredning, då alla partiet vill ha säker skolgång. En skola som kvällstid blir aktivitetshus ska ligga så nära centrum som möjligt för att kunna skapa ett flöde av folk i byn även efter klockan 16. En medveten strategi från majoriteten som ska ge positiva effekter på utbudet som finns i Ljungskile. Vi håller fast vid planen att eleverna i Ljungskile ska få plats i en modern skola på orten, oavsett valår eller inte.

Roger Ekeroos

ordförande barn- och utbildning M

Camilla Johansson

förste vice ordförande C

Sonny Persson

ledamot S

Carl Gustav Gustavsson

ledamot L

ANNONS