En av de branscher som har det särskilt tufft är besöksnäringen, uttrycker debattörer.
En av de branscher som har det särskilt tufft är besöksnäringen, uttrycker debattörer. Bild: Stina Stjernkvist/TT

Visar på en ensidig bild av personalbristen

En av de branscher som har det särskilt tufft är besöksnäringen, uttrycker debattörer.

ANNONS
|

Replik på ”Bristen på personal hotar uteserveringarna

Personalbristen inom besöksnäringen förklaras gärna med Arbetsförmedlingens bristande förmåga att matcha arbetssökande till jobb, vilket branschorganisationen Visita ofta för fram. Vi menar att det är en förenklad bild och vill nyansera frågan.

I en debattartikel i Bohusläningen skriver Daniel Gustafsson, Stora Hotellet i Fjällbacka, om detta. Arbetsförmedlingen har förändrats de senaste åren och det är nu fristående aktörer som ska rusta och matcha arbetssökande till jobb. I dagsläget matchar vi inte arbetssökande mot jobb i Platsbanken utan arbetar med arbetssökande som behöver fördjupat stöd. När ekonomin återhämtat sig efter pandemin och efterfrågan på arbetskraft ökat så upplever många arbetsgivare stora svårigheter att hitta rätt personal, vilket är ett stort tillväxthinder för många företag.

ANNONS

En av de branscher som har det särskilt tufft är besöksnäringen och berättelserna är många om arbetsgivare som sökt med ljus och lykta efter personal. Ett stort problem är att många arbetssökande inte matchar den erfarenhets- och utbildningsnivå som efterfrågas inom vissa yrken i branschen. De arbetssökande som står nära arbetsmarknaden har många jobb att välja mellan. Här kan löner, arbetstider och andra villkor inom besöksnäringen spela in för dem som blev uppsagda under pandemin och man väljer nu andra jobb i andra branscher.

Dock bedöms fler än tre av fyra arbetssökande ha en så kallad svag konkurrensförmåga. Till dessa räknas personer som saknar gymnasieutbildning, är födda utanför Europa, har en funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga eller är arbetslösa 55 år och äldre. Dessa personer behöver ofta en kedja av insatser i form av praktik, utbildning och anställning med stöd för att komma ut på arbetsmarknaden.

Arbetsförmedlingen arbetar på flera sätt för att minska bristen på arbetskraft i branschen. Till exempel anordnar vi skräddarsydda snabbutbildningar efter arbetsgivarnas önskemål samt arrangerar jobbmässor och rekryteringsträffar med fokus på just besöksnäringen. Nyligen genomfördes Besöksnäringsdagarna på 28 orter där leverantörer av arbetsmarknadsutbildningar för kockar bjöd in arbetsgivare att besöka utbildningen och träffa deltagare.

Även arbetsgivarna har ett stort ansvar för att attrahera arbetskraft och underlätta kompetensförsörjningen. Det handlar bland annat om att förbättra arbetsvillkoren för att kunna attrahera fler personer till utbildningar till bristyrken, samt inte minst för att kunna behålla befintlig personal.

ANNONS

Anna Johansson, chef Arbetssökande, Fyrbodal

Leif Johansson, chef Arbetsgivare, Fyrbodal

Arbetsförmedlingen

ANNONS