Nära till uteserveringen. De 15 nya parkeringsplatserna i Uddevalla har väckt politisk strid.
Nära till uteserveringen. De 15 nya parkeringsplatserna i Uddevalla har väckt politisk strid. Bild: Julia Forsberg

Karl af Geijerstam: Blir torget Uddevallas nya bilparadis?

Parkeringspusslet i Uddevalla är svårlagt. Gamla strategier slopas när nya styret skapar nya platser på torget.

ANNONS

Snart står 15 nya permanenta parkeringsplatser färdiga på torget i Uddevalla. Beslutet är ett led i det politiska styrets ambition att utöka antalet korttidsparkeringar i Uddevalla centrum.

I samhällsbyggnadsnämnden protesterade C, V, MP, och S mot beslutet. I en protokollsanteckning skrev partierna: ”Genom att kasta in en parkering på torget visar majoriteten med all önskad tydlighet vad de sätter över allt annat – Bilen.” Partierna konstaterar också att det redan finns väldigt många parkeringsplatser i Uddevalla centrum.

Och det är ju rätt. Kommunen gör stickprovsmätningar av parkeringssituationen och senast det gjordes var hälften av parkeringarna på Willys och Gallionen tomma. Alltså kan man faktiskt alltid hitta en parkeringsplats. Men det är inte på gatan och det är inte gratis (eller billigt). ”Är det bara så att Uddevallaborna hatar parkeringshus?” undrade reporter Nicolina Eriksson i Bohusläningen när hon granskade frågan. (Bohusläningen 6 april)

ANNONS

Svaret hos de parkerare som hon pratade med var nog: ja. Folk är rädda om sina backspeglar och man vill inte gå så långt (som sex minuter), var några av synpunkterna som fångades upp. Parkeringarna på Kampenhof upplevs som längre bort än de är, konstaterar Helena Henriksson, näringslivskoordinator på Uddevalla.

Utmaningarna som påpekades i Uddevallas Trafik- och parkeringsstrategi år 2017 kvarstår. Bara omkring 30 procent av de 1500 (!) parkeringsplatser som finns i Uddevalla tätort är kommunala, vilket gör att kommunen har begränsat inflytande över frågan. Man kan också notera att det nya styrets policy avviker från målen i 2017 års strategi: ”Ytan för trafikslaget bil i centrala Uddevalla ska minska till förmån för andra funktioner för en attraktiv stadskärna.”

I det stora hela borde 15 fler eller färre parkeringsplatser inte betyda så mycket i praktiken, om det inte vore för placeringen av dem. På torget blir det tydligt och symboliskt att fler platser skapas (det skulle ju knappast ha märkts på Kampenhof). Oppositionen menar att ”Kungstorget [är] en fantastisk plats att vistas på. Erbjud gärna mer platser att vistas på.” Men torget är inte skapat för att vara en skön plats, torg är skapade för att vara marknadsplatser. Den tomma ytans historiska funktion har sedan länge försvunnit, utom de få dagar då det faktiskt är torghandel.

ANNONS

Det är dock inte för att för att visa vilken bilvänlig stad som Uddevalla är som platserna skapas på torget. Anledningen till att parkeringsplatserna hamnar på torget är för det första den uppenbara: att det är nära den östra delen av Kungsgatan. För det andra är det helt enkelt så att kommunen inte har så mycket mer ytor att skapa parkeringsplatser på. Efter att ha utnyttjat torgets yta går det inte att klämma in mycket fler platser i centrum.

Det återstår att se vilken effekt som kommunen kan se av de 15 parkeringsplatserna och som näringsidkarna kan känna av. Svaret kommer nog inte förrän nästa år. Men om man vågar sig på att förutsäga något så kommer nog Uddevallaborna att fortsätta att klaga på parkeringssituationen i centrum. Det verkar vara ett evigt faktum.

LÄS MER:Parkeringarna på Kungstorget i Uddevalla snart klara

LÄS MER:Då blir Kungstorget parkering – cirka 15 nya platser i centrum

LÄS MER:Hundratals tomma parkeringar finns i Uddevalla

LÄS MER:Därför måste vi skaffa mer kunskap om trafiken

ANNONS