Hannah Widell och Amanda Schulmans Fredagspodden är en långkörare inom den svenska poddsfären.
Hannah Widell och Amanda Schulmans Fredagspodden är en långkörare inom den svenska poddsfären. Bild: Christine Olsson

Annika Westh: Därför vill vi lyssna på Fredagspodden

Hannah Widell och Amanda Schulman utnyttjar gamla knep för att få dig att fortsätta lyssna på podden.

ANNONS
|

KRÖNIKA ∎ ”Nu ska jag berätta något som är jättehemligt. Alltså, du får inte säga det till någon! Det är bara mellan dig och mig. Och alla våra älsklings-lyssnare också, såklart”.

Så där kan det låta i Fredagspodden – som är en av de äldsta poddarna – med Amanda Schulman och Hannah Widell. De pratar om det mesta som händer i deras vardag, varvat med reklam för saker de säljer. Under tolv års tid – med ett kort uppehåll, har de lyckats hålla kvar sina lyssnare. Det är ganska fascinerande och skickligt.

Vad är knepet? Jo, knepet är igenkänning av personerna och kärlek till dem, samt att förmedla känslan av att poddaren tycker om dig. Det ska kännas som om du är personligen vän med alla som poddar och att du är inbjuden att sitta bredvid dem i deras soffa. Att du vill dem väl och tvärtom. Trots att lyssnaren vet att det är tusentals andra som också lyssnar, bör en känsla av exklusivitet erbjudas.

ANNONS

De bjuder in till skvaller om kända personer, om fester och om vad någon sagt eller gjort. De som lyssnar invaggas i tron att de är utvalda att få ta del av denna information. Eller detta skvaller.

Fenomenet med poddar har några år på nacken nu, men de ökar i popularitet och allt fler nylanseringar görs. Ljudmedia över lag har ökat och podcasts allra mest. Flest lyssnare har den yngsta åldersgruppen mellan 15-24 år, där 40 procent lyssnar på podcast. Men störst ökning av podcastlyssnande syns i den äldsta gruppen 65-85 år – med hela 6 procentenheter mellan 2021-2022 – från 2 till 8 procentenheter.

Poddar har ett till synes friare upplägg än radioprogram. Det är även lättillgängligt – idag har 97% av befolkningen tillgång till en smartphone.

Samtidigt är det även många poddar som lagt ned också, såklart. Det är inte så lätt som man kan tro att dra igång en podd. Trixet är att det ska låta spontant – men det kräver en plan. Samtalsämnen kan ta slut fortare än man anar.

Att bara lyssna till några som pratar håller inte heller – det blir lätt tråkigt – även om ämnet är genomtänkt. Vinnande koncept är att bli gillad som person. Att vara påläst eller kunnig spelar mindre roll. Kriterier för att lyckas är svåra att sätta fingret på. Det krävs dessutom variation av rytm och innehåll. Ett bra exempel på det är Svenska Dagbladets podd Ledarredaktionen.

ANNONS

När en person nämns i public service-radio, är de noga med att påpeka att ”nu är den här personen inte här och kan försvara sig”. Sådant sker inte i podd-världen. Här är det fritt fram att prata om någon – hur som helst. Så länge den personen inte anmäler dem för förtal, vill säga.

I kontrast till X – före detta Twitter – är formatet långt. Upp till en timma kan folk prata. Ibland två. Ibland ännu längre.

Självklart lyssnar folk på andra sorters poddar också. Om historia, sport eller politik. Även om urvalet gjorts på andra grunder, krävs att det inte presenteras tråkigt.

Poddar är vår tids skvallersoffa. Ett forum utanför de vanliga publicistiska ramarna, som fyller behovet av att känna sig delaktig någonstans. Men de är även en slags samtalsarena, när många poddar tar emot och behandlar frågor och inspel från lyssnarna.

Skvallersoffor har alltid funnits och det kommer alltid att finnas behov av dem

Vi måste även hålla i minnet att vår hjärna inte känslomässigt kan skilja på fantasi, fiktion och verklighet. Vi blir lika engagerade i en påhittad historia som en verklig.

Annika Westh
Annika Westh Bild: Anna Sigvardsson Högborg

Men även om det ska kännas som om du är poddarnas vän, så är du inte det. Bodil Malmsten var en omtyckt författare, som under några år bodde i Finistère i Frankrike. Hon berättade att dit kunde det dyka upp för henne helt främmande personer, som uppträdde som om de var gamla vänner. Att de genom hennes böcker ansåg sig veta vem hon var och därigenom känna henne. Jag kan föreställa mig att detsamma händer kända profiler på sociala medier också. Interaktion med lyssnare och följare har en tydlig gränsdragning vid att gå fram och byta något ord. Några har dock råkat ut för stalkers – det är mycket allvarligt och skrämmande.

ANNONS

I en tid när vår värld blir alltmer digitaliserad, är det inte konstigt att även arenor för samtal och umgänge flyttar dit. Kanske är det inte konstigare än kyrkobesökarna som skvallrade på kyrkbacken innan högmässan. Skvallersoffor har alltid funnits och det kommer alltid att finnas behov av dem. Podden är den mest populära just nu.

Annika Westh
Skribent och konsult
Annika Westh
ANNONS