Vem i hela världen kan man lita på? Frågan är mer relevant idag än när Hoola Bandoola band skrev sin klassiska proggdänga för 50 år sedan. Vi överöses dagligen med information från olika håll och digitaliseringen har både gjort det svårare och lättare att granska källor, ifrågasätta rykten och upptäcka när vi är utsatta för desinformation.
Onsdagen den 13 mars är det Källkritikens dag, ett tillfälle att särskilt uppmärksamma de risker som döljer sig i våra digitala flöden. Troligtvis är det en dag som inte kommer att passera obemärkt i landets grund- och gymnasieskolor. Källkritik har blivit väldigt populärt i klassrummen på senare tid.
Ett problem är dock att motståndskraft mot lögner kräver att individen besitter stabila grundkunskaper och utifrån dem bygger upp en förmåga att värdera källor. Ändå arbetar man på många håll med källkritik som vore det ett eget universum, frikopplat från fakta. Så länge barnen googlar och skriver källhänvisningar och fotnoter som får doktorsavhandlingar att skämmas så tror vissa lärare att de förmedlat vikten av källkritik.
Det har de inte. Det är knappast bara lärarnas fel att det blivit så. Väsande på axeln har de Skolverket som inte heller förstår vad källkritik faktiskt är eller att ifrågasättande och insikt om vad som är rimligt endast kan bottna i faktiska kunskaper.
Det är lätt att känna hopplöshet inför detta. Även inför återkommande rapporter om hot mot demokratin, ryska desinformationskampanjer och internettroll. Mörkret är dock inte så kompakt som det kan verka. En aktuell forskningsstudie med namnet “Media coverage and pandemic behavior: Evidence from Sweden” från Jönköpings högskola och Handelshögskolan i Stockholm, där man granskat vem folk lyssnar på när det är kris, visar att människor föredrar lokaltidningar och myndigheter. Särskilt lokaltidningar. Det är dit många vänder sig för att hitta hårda fakta och kvalitetsinformation.
Lokaltidningarnas roll för att motverka falsk propaganda kan alltså inte överskattas. Där finns en ansvarig utgivare och professionella journalister, utbildade i källkritik. De styrs av strävan efter att publicera vad som är sant och relevant. Källkritikens dag borde därför vara en dag att hylla lokalpressen och för skolorna att inse att det bästa de kan göra för sina elever är att lägga mindre tid på att traggla akademiska källhänvisingar, och mer tid på att uppmana till lokaltidningsläsning. I en värld full av internettroll är det lokaltidningen man kan lita på.