Olyckan skedde vid Ramseröd, öster om Uddevalla.
Olyckan skedde vid Ramseröd, öster om Uddevalla. Bild: Anders Ylander

Karl af Geijerstam: En svart dag i vit snö

Tågolyckan blev ytterligare en olycka där en person dog på jobbet i Sverige. Vargavintern sätter samhällets kommunikationer på prov.

ANNONS
|

Som så många andra i Fyrbodalsområdet fick jag börja måndagen med att skotta stora mängder snö för att komma ut med bilen. Någon plogbil hade ännu inte kommit till min väg, men det gick att forcera snön några meter ut på det mer prioriterade vägnätet. Jag hade följt rapporteringen vid frukostbordet på bohuslaningen.se och ttela.se att vädret orsakade stora problem. Skolskjutsar var inställda i Vänersborg och Mellerud och bilar hade åkt i diket.

När jag såg polisbilarna på riksväg 44 köra om med blåljus och sirener var det dock inte trafiken jag tänkte på först. ”Har det smällt en bomb någonstans?” var den första tanken. Min tanke var väl ett tecken i tiden.

ANNONS

LÄS MER:Lastbil och pendeltåg i krock i Uddevalla

Polisbilarna var dock på väg till den svåra tågolyckan strax öster om Uddevalla, där en lokförare omkom. Av vad som framkommit hittills förefaller olyckan ha orsakats en rad olyckliga omständigheter. Lastbilen körde fast just när tåget närmade sig och bommarna fälldes, det fanns inte tid att varna. Denna övergång var övervakad, till skillnad från den vid Salekärr (på samma sträcka), där två personer omkom tragiskt i en kollision mellan lastbil och tåg år 2021. Tågolyckan blev ytterligare en olycka där en person dog på jobbet i Sverige.

LÄS MER:Utredningen om dödliga tågkrocken ska läggas ner

En annan olycka som orsakade stora problem, var den lastbil som körde fast i en rondell söder om Mellerud. Under flera timmar var E45 helt avstängd i båda riktningarna. Efter att trafiken släppts på måste man dock stänga av helt igen när lastbilen skulle bärgas, vilket visade sig dra ut på tiden. Långt in på måndagskvällen var vägen åter avstängd och trafiken hänvisades till mycket mindre vägar runt Mellerud.

Denna vargavinter sätter sannerligen samhället på prov. Just nu håller olika offentliga aktörer på att utvärdera kaoset kring köerna på E22. En av Sveriges mest erfarna räddningsledare Lars-Gunnar Uddholm säger till TT att vi har bra lärdomar från Tsunamikrisen och skogsbränderna år 2014. Problemet är att de offentliga aktörerna inte agerar efter kunskapen och inte tillräckligt snabbt.

ANNONS

E45 kunde återställas till normal trafik. Men kommunikationerna i området står nu inför ytterligare en utmaning i och med att trafiken mellan Öxnered och Uddevalla nu är avbruten, antagligen i flera veckor. Bohusbanan är avstängd på grund av tunnelarbete som drar ut på tiden, tågbron i Vänersborg håller på att byggas och fortfarande finns det ingen som helst prognos på när E6 vid Stenungsund kan börja repareras efter raset.

LÄS MER:Snöovädret ställer till det i trafiken

Dessa avbrott sänker tilltron till trafiknätets tillförlitlighet. De gör att folk byter jobb för att pendlingen blir för jobbig. Säkert finns det också en effekt att pendlare byter från tåg till bil, vilket är olyckligt.

När man ger sig ut i vintertrafiken gäller det att göra med viss ödmjukhet. Man får hålla avstånd, sänka farten och vara beredd på att det kan bli köer. Tack och lov har antalet dödsoffer i trafiken minskat radikalt under min livstid. Både vägnätets standard och den tekniska utvecklingen i bilarna har medverkat till detta. Nollvisionen är just en vision. Olyckor sker och kommer tyvärr att fortsätta ske. Som människa får man vara beredd på att döden kan drabba en själv eller närstående när man som minst anar det. Måndagen var sannerligen en svart dag, trots att solen sken och snön gnistrade vit.

ANNONS
Det var inte bättre förr. En trippelkrock i Stångenäs i januari 1963.
Det var inte bättre förr. En trippelkrock i Stångenäs i januari 1963. Bild: Bohusläningens arkiv
ANNONS