EPA-dunk. I Melodifestivalen sjöng Lia Larsson A-traktorns lov. EU borde lyssna på henne och förstå hur dumt det är att höja åldersgänsen.
EPA-dunk. I Melodifestivalen sjöng Lia Larsson A-traktorns lov. EU borde lyssna på henne och förstå hur dumt det är att höja åldersgänsen. Bild: Jessica Gow/TT

Malin Lernfelt: EU borde chilla om A-traktorerna

Att parlamentet röstat för att höja åldern för att få köra EPA är olyckligt. Det enda positiva är att det i så fall även kommer att gälla moppebilarna.

ANNONS

Vi lever i EPA-dunkens tidevarv. “Hela hjärtat slår i 30 km/h. Dunk dunk dunka 30 km/h. Och vi strögar gatan utan nummerplåt. Dunk dunk dunka dunka dunka hårt. Hela hjärtat slår i 30 km/h” sjöng Lia Larsson i sin kärleksförklaring till A-traktorlivet i Melodifestivalen häromveckan. Låten blev utröstad och gick inte vidare till final. Det betyder dock inte att den inte kommer att ljuda genom nejden i Sommarsverige så snart man lämnar storstaden bakom sig.

A-traktor betyder mycket för ungdomar

Att ha en A-traktor, i vardagligt tal ofta kallad EPA, är ofta av stor betydelse för unga som växer upp på landsbygden. Både av rent praktiska orsaker, att ta sig till skola, kompisar och extrajobb där kollektivtrafiken är gles eller ickeexisterande är omöjligt utan ett fordon, och av sociala skäl. Runt A-traktorerna finns en hel kultur av gemenskap, musik och meckande.

ANNONS

Därför är det både olyckligt och korkat att EU-parlamentet som en del av en uppdatering av EU:s körkortsdirektiv röstat ja till att höja åldersgränsen för att köra A-traktor från 15 till 16 år. Ett år gör stor skillnad. Särskilt som det är det året de flesta börjar gymnasiet och får längre till skolan. Flera svenska ledamöter försökte stoppa förslaget och efter omröstningen var centerpartisten Emma Wiesner (C) en av dem som var förbannad:

“Det här är ett slag i ansiktet på unga på landsbygden. Än är inte loppet kört, men det ser väldigt mörkt ut”, menade hon.

Nu krävs det B1-körkort

Enligt planen ska det även i framtiden krävas ett så kallat B1-körkort för att köra A-traktor, vilket innebär både teori- och körprov. Samtidigt kommer hastigheten man får rätt att färdas i höjas från 30 till 45 km/h. Något som å andra sidan bra. Att vissa mopeder och mopedbilar får köras i 45 km/h samtidigt som de betydligt säkrare A-traktorerna tvingats puttra fram i 30 är helt orimligt. Dessutom blir det mindre problem med köbildning om alla fordon som befinner sig på vägen i alla fall kan köra i normal hastighet för stadstrafik vilken brukar ligga på 40 km/h.

En annan sak som är utmärkt är att om reglerna för A-traktorer ändras, kommer även åldern för att köra mopedbil höjas till 16 år. Hade nyordningen bara gällt A-traktorerna är risken stor att fler istället valt moppebil, ett fordon som är tveksamt om det ens borde finnas på marknaden. Mopedbilarna må se ut som bilar, men till skillnad från A-traktorerna som är ombyggda vanliga bilar, är de inte det. Mopedbilarna har ett tunt skal av plast som enda skydd - allt för att hålla vikten nere - och om de fattar eld tar det bara ett par sekunder innan hela fordonet är övertänt. I en krock riskerar den som sitter i en mopedbil att skadas allvarligt, även om farten är låg.

ANNONS

EU:s beslut skapar problem för unga på landsbygd

Att EU månar om säkerheten och om att de som befinner sig ute på vägarna har den mognad och kunskap som behövs för att framföra ett fordon är i grunden klokt. I fallet med A-traktorerna är det dock svårt att se att ett års höjd åldersgräns skulle göra skillnad ur den aspekten. Däremot skapar det en massa problem för unga människor på landsbygden. Nu går förslaget vidare till ministerrådet. De borde ta Lia Larsson på orden och chilla. Varför inte göra ett besök i en svensk småstad, veva ner, höja volymen och hänga mеd på en EPA-tur för att förstå vad detta faktiskt handlar om?

LÄS MER:Svensk ilska mot EU-beslutet om A-traktorer

LÄS MER:"Ett nederlag för ungdomar i glesbygd"

LÄS MER:Kristersson: Behåll 15-årsgränsen för EPA

ANNONS