Öresundsbron räcker inte, det behövs ytterligare tågförbindelser över Öresund.
Öresundsbron räcker inte, det behövs ytterligare tågförbindelser över Öresund. Bild: Johan Nilsson/TT

Fler spår kan ta oss till Europa

En ny Öresundsförbindelse är en fråga av nationell betydelse.

ANNONS

Äntligen kan vi ta nattåget till Berlin igen. Kanske står tågresandet inför en renässans. Istället för att krångla i flygplatsernas säkerhetskontroller kan vi ta oss från en stadskärna till en annan, behagligt susande mellan vacker utsikt, till Berlin, Paris eller Wien.

I svensk samhällsdebatt har tågresan tyvärr snarare fått en air av "köttfri måndag" – någonting man gör inte för att sparris med hollandaise är underbart gott, eller för att man älskar falafel – utan för att offra sig, ta moralisk ställning och bidra till en bättre värld. Gott så, men självspäkning är inte alla gånger den mest effektiva vägen till förändring. Visst kan vi ta tåget för att rädda klimatet, men även den njutbara tågresan är klimatsmart.

ANNONS

Det svenska tågsystemet måste dock rustas upp om tåget ska ta sin rättmätiga plats både för korta och långa resor. Det behövs fler sträckor med dubbelspår, så att enskilda tekniska problem inte leder till dygnslånga svårigheter i stora delar av järnvägstrafiken. En nedfallen kontaktledning kan lamslå stora delar av Mälardalen. Getingmidjan i Stockholm utgör en risk för dem som vill ta tåget från norra Sverige till semestern i vid Adriatiska havet.

Och vid Öresund kan ett tillfälligt stopp på bron mellan Malmö och Köpenhamn leda till ytterligare förseningar. Idag finns ingen möjlighet att leda om trafiken. En andra Öresundsförbindelse har diskuterats i över ett decennium, egentligen diskuterades den redan när Öresundsbron stod klar år 2000, men diskussionen har reducerats till ett slags lokal tuppfäktning mellan skånska kommunalråd. Malmö vill ha en ”Öresundsmetro”, Helsingborg den så kallad HH-förbindelsen och lilla Landskrona däremellan har döpt sitt förslag till Europaspåret. Det sistnämnda förslaget innebär flest lösningar: till skillnad från Malmös och Helsingborgs förslag möjliggör Europaspåret godstransporter. Dessutom slipper man med det förslaget belasta den redan idag trånga järnvägssträckan Helsingör-Köpenhamn, som är svår att bygga ut eftersom den går genom tätbebyggda samhällen längs den danska kusten.

En ny Öresundsförbindelse är en fråga av nationell betydelse. Den är minst lika viktig för Jönköpingsbor och göteborgare som den är för skåningar. Njutbara resor, med minskad risk för förseningar, är den ena sidan av myntet. Klimatsmart investering för framtiden är den andra. Från rikspolitiskt håll bör naturligtvis ställas krav på att nästa Öresundsförbindelse möjliggör godstransporter. Svenska exportvaror måste på ett effektivt och klimatsmart sätt kunna fraktas söderut i Europa. Men det bör också finnas ett nationellt politiskt intresse av att framtidssäkra tågresandet. Tågen ska både avgå och anlända i tid. Det räcker inte att några offrar sig för klimatet – även de mer bekväma av oss måste i högre utsträckning vilja välja tåg. Så gör vi kommande generationer en tjänst, medan vi behagligt susar genom Europa.

ANNONS