Preemraff lånar tre miljarder för investeringar i biodrivmedel.
Preemraff lånar tre miljarder för investeringar i biodrivmedel. Bild: Ronny B Nilsson

Karl af Geijerstam: Hellre svensk tall än rysk olja

Preemraff får låna tre miljarder från staten för att satsa på biodrivmedel. Detta lär knappast någon regering säga nej till.

Det här är en ledartext. Bohusläningen är oberoende liberal.

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

Det statliga bolaget Svensk Exportkredit beviljar Preem ett lån på tre miljarder kronor för investeringar i Preemraff i Lysekil. Dessutom garanteras lånet av Riksgälden med en grön kreditgaranti som täcker 80 procent av lånebeloppet.

Lånet innebär att Preem snabbare kan skrida till verket och bygga om Synsat- anläggningen för att producera diesel baserad på biologisk råvara. Preems produktion av biodrivmedel ska därmed öka med uppemot 950 000 kubikmeter årligen, vilket minskar de fossila utsläppen av koldioxid med omkring 1,7 miljoner ton per år. Minskningen av utsläpp sker inte direkt vid Preemraff, utan genom att bilar, lastbilar och arbetsfordon i mindre grad drivs med diesel baserad på fossil olja.

ANNONS

Preem har i tio år arbetat med att utnyttja restprodukter från skogen i form av tallolja som utvinns ur svartlut, som i sin tur blir över från pappersmasseproduktion. Råvaran kommer alltså från den svenska skogen, Preem samarbetar med Södra och Sveaskog. En anläggning i Piteå utvinner talloljan och dieseln görs i Preems raffinaderi i Göteborg. Det är den tekniken som nu ska byggas ut i Lysekil.

Biodrivmedel har en klimatvinst jämfört med fossil olja. Men det beror på vilka råvaror som används. Den stora skillnaden är om råvarorna tränger ut till exempel livsmedelsproduktion (dåligt) eller om det handlar om restprodukter som används (bra). Preem konstaterar att tillgången på tallolja kommer att vara begränsad. Vi behöver växter och träd för mat, bygga bostäder och göra textilier till exempel. Därför är biodrivmedel inte en ensam lösning på klimatkrisen, men en viktig dellösning. Många slags fordon kommer under överskådlig framtid inte att kunna elektrifieras. Därför är det bra att diesel kan göras med stor andel förnybar råvara.

Det finns all anledning att se positivt på detta projekt. Klimatet gör en vinst, men det gör också Lysekil. Att Preem väljer att investera i Preemraff, innebär att jobb finns kvar för framtiden.

ANNONS

Preem har redan valt att sluta köpa in rysk olja som råvara för sina produkter. På grund av Preems tidigare import har Lysekil i statistiken visat sig vara en de svenska kommuner som har importerat mest från Ryssland. Men det handlar alltså bara om att raffinaderiet råkar befinna sig i Lysekils kommun.

Investeringarna innebär att fler bilar och lastbilar kan rulla på svenska vägar, drivna av svenska tallar och andra restprodukter. Det innebär också att färre bilar, båtar och lastbilar drivs av rysk olja. Det tidigare utbyggnadsplanerna för Preemraff fick tillstånd av mark- och miljödomstolen, men fastnade hos den tidigare regeringen. Nu återkommer Preem med en satsning på biodrivmedel som kommer på sikt att minska koldioxidutsläpp och göra oss mer oberoende av fossila bränslen från Ryssland och andra länder. Det är knappast någon regering, oavsett politisk färg som kommer att säga nej till detta.

ANNONS