Sprängd. En attack mot bron till Krim skedde häromveckan, något som kraftigt påverkar Rysslands krigsinsats i södra Ukraina.
Sprängd. En attack mot bron till Krim skedde häromveckan, något som kraftigt påverkar Rysslands krigsinsats i södra Ukraina.

Alex Voronov: Många i Moskva vet att slutet närmar sig

Den skadade bron till Krim försvagar den ryska krigsinsatsen i söder rejält.

Det här är en ledartext. Bohusläningen är oberoende liberal.

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

När Putinregimen förlorar på slagfältet tar den till terror. Måndagens massiva angrepp med långdistansmissiler mot ukrainska städer följer på en flera veckor lång rysk reträtt i nordöst och i söder, som kröntes med lördagens framgångsrika ukrainska attack mot bron över Kertjsundet.

Det sista är banbrytande. Bron är egentligen två broar, en för bilar och en för tåg, och byggdes efter Rysslands ockupation av Krim av Putins vän Arkadij Rotenberg, till en kostnad för ryska skattebetalare på motsvarande 40 miljarder kronor. Fram till den fullskaliga invasionen var bron den enda förbindelsen mellan Krim och Ryssland.

Och den är fortsatt kritisk eftersom den ryska armén förlitar sig i huvudsak på järnväg i sin logistik. Mot bakgrund av Rysslands begränsade förmåga att flytta saker på andra sätt är järnvägen överlägsen i sin kombination av snabbhet och volym. Det spår som går in i Ukraina i Donbas, över territorium som Ryssland kontrollerar där, passerar för nära frontlinjen när det fortsätter söderut från Donetsk.

ANNONS

Därmed är bron över Kertjsundet den enda järnvägslinjen för de ryska styrkorna på Krim och hela den ryska krigsinsatsen i söder, inklusive Cherson, Zaporizjzja och delar av Donetsk län.

Fram till nyligen har den ukrainska ledningen talat om bron som ett strategiskt viktigt mål men tonat ner möjligheterna att angripa den i närtid. Den ligger för långt bort och är alldeles för välskyddad, har det hetat.

Men så smällde det på lördagsmorgonen. En kraftig detonation sprängde bort en bit av bilbron, skadade de återstående två körfälten på samma avsnitt och satte eld på ett godståg på järnvägsbron. Efter några timmar återupptogs trafiken på båda broarna, med en flaskhals för bilar. Men det är oklart hur tunga transporter som kan köras på järnvägsavsnittet.

Ukraina har inte tagit på sig sprängningen och det är okänt hur den gått till, om något placerats på bron eller om något flög in i den. Ifall det är det senare så innebär det att Ukraina förfogar över missiler med lång räckvidd som statsledningen inte berättar om.

Det ingår i den ukrainska strategin att skapa maximal osäkerhet i Ryssland. Det gäller då inte bara den ryska regimen, där viss kunskap kan finnas, utan även den ryska allmänheten vars stressnivå ska hållas hög.

ANNONS

Ukrainas ÖB Valerij Zaluzjnyj formulerade det i en artikel på den ukrainska nyhetsbyrån Ukrinforms sajt för en månad sedan: Den ukrainska armén ska angripa mål på Krim inte bara för deras militärstrategiska betydelse utan även för att göra kriget till mer av en angelägenhet för den ryska befolkningen. Bombning av mål som syns från badstränder och skapar turistflykt från Krim, som i somras, är en del av den kalkylen.

Att spränga en bit av bron, ockupationens symbol och Putins prestigeprojekt, är därför jackpott.

Rysslands svar, måndagens terrorbombningar, var främst ett sätt för Putin att visa handlingskraft för de egna. Men resultat i övrigt: Terroreffekt och hittills 14 dödade. Ingen förändring vid fronten. Få eller inga renodlat militära mål träffade. Begränsad skada på infrastruktur. Dränering av en sinande arsenal av långdistansmissiler varav cirka hälften sköts ner. Ökad beslutsamhet hos ukrainarna.

Många i Moskva lär förstå att slutet närmar sig.

ANNONS