Otydligt. Många svenskar handlar med Klarna eller andra kreditföretag som delar upp eller skjuter fram betalningen.
Otydligt. Många svenskar handlar med Klarna eller andra kreditföretag som delar upp eller skjuter fram betalningen. Bild: Oscar Olsson/TT

Elin Larsson: Okunnigheten om krediter måste tas på allvar

En ny undersökning från Konsumentverket visar att många svenskar inte förstår att det är lånade pengar man handlar för när man köper varor med delbetalning och att det finns allvarliga kunskapsluckor i grundläggande privatekonomiska frågor.

ANNONS

I tider där vi går mot en lågkonjunktur är det oroväckande att så många svenskar har dålig koll i grundläggande privatekonomiska frågor och inte förstår vad det innebär att handla på kredit, eller när de gör det. En ny undersökning från Konsumentverket visar på att 14 procent upplever att de handlar på kredit när de gör en direktöverföring från sitt bankkonto, 19 procent upplever att de handlar på kredit när de betalar med kort där pengarna dras direkt från kontot men hela 38 procent upplever inte att de handlar på kredit när de använder kreditkort där köp under en period samlas på en faktura som delbetalas.

ANNONS

Att skjuta upp betalningen innebär att man handlar på kredit. För många är det inte nödvändigtvis ett problem att göra så, men det är bekymmersamt att så pass många inte förstår att de handlar för lånade pengar. Denna okunnighet drar förstås företagen nytta av och lockar konsumenterna till att ta konsumtionslån genom att maskera det bakom erbjudanden om att dela upp och betala i egen takt. Det har gjort att det blivit normalt att skuldsätta sig för löpande vardagskonsumtion. Utöver att det leder till att ökade skuldproblem i samhället, där inte minst yngre konsumenter i allt högre grad hamnar hos Kronofogden, så gör detta svenskarnas ekonomi ännu skörare. Undersökning efter undersökning visar att svenskarna är oroade för sin ekonomi, över ökade hushållskostnader och att man har svårt med oväntade utgifter. Att det då blivit så pass normaliserat att handla på kredit att man knappt vet om att man gör det gör situationen ännu bräckligare i tider av kris.

Är klänningen du ändå tänkt köpa nedsatt? Sparade pengar!

På sociala medier har fenomenet girl math (tjejmatte) trendat. Lite skämtsamt kan sägas att det går ut på att använda kreativ matematik för att legitimera onödig konsumtion och man driver med fenomenet som sådant. Är klänningen du ändå tänkt köpa nedsatt? Sparade pengar! Erbjuder skönhetsbutiken en nattkräm om du handlar för en viss summa? Då har man ju tjänat på att handla det man väl ändå behövde! Men vad som lite raljant kallas för tjejmatte är egentligen beteendeekonomi vilket inte bara är ett väl etablerat begrepp utan också belönat med Nobelpriset. Det är väl etablerat att det upplevs att saker och ting inte blir så dyra om man inte behöver betala för dem direkt, eller om man får se flera småsummor istället för en stor. Alla stora kreditföretag är väl medvetna om detta. Det farliga blir när konsumenterna inte förstår vad de egentligen betalar för och när svenskarna till följd av det får svårt att rusta sig för ekonomiskt bistrare tider.

ANNONS

För finansminister Elisabeth Svantesson (M) borde Konsumentverkets undersökning vara av stort intresse. Ju bättre rustade svenskarna är för att hantera sin ekonomi, desto mindre sårbara kommer de vara i en lågkonjunktur. Det kommer inte gå att utbilda 38 procent av svenskarna i privatekonomi över en natt, däremot går det att kräva att företagen är mer transparenta med vad det innebär att dela upp eller skjuta upp sin betalning. Det som verkar smidigt för konsumenten är ingenting annat än lånade pengar och skuldsättning. Det måste vara tydligt.

Elin Larsson
Liberala Nyhetsbyrån
Elin Larsson
ANNONS