Med assistans i båtförsäkringen blir båtlivet tryggare. ”Alla kan få problem. Då är det skönt att hjälpen finns bara ett samtal bort”, säger Anki Koij, Dina Försäkringar.
Med assistans i båtförsäkringen blir båtlivet tryggare. ”Alla kan få problem. Då är det skönt att hjälpen finns bara ett samtal bort”, säger Anki Koij, Dina Försäkringar. Bild: Jens Ohlson

Båtförsäkringen som ger trygghet både på land och till sjöss

Båtsemester i svenska vatten fick ett stort uppsving förra året och trenden verkar fortsätta. Dina Försäkringar har satsat extra för att ge båtägare trygghet både när båten är i sjön och på land.
– Assistans ingår numera alltid i vår båtförsäkring, säger Angéla Eriksson på kontoret i Uddevalla.

|
Angéla Eriksson, säljare privatkunder.
Angéla Eriksson, säljare privatkunder.

Det finns drygt 864 000 fritidsbåtar i sjödugligt skick i Sverige, varav 44 procent av dem är småbåtar. Förra sommaren upptäckte fler tjusningen med sjölivet på grund av den pågående pandemin.

– Vi märker att fler skaffar båt och vi räknar med att intresset fortsätter, säger Angéla Eriksson, säljare privatkunder.

Enligt den senaste Båtlivsundersökningen, som görs i Sverige varje år, råkade sex procent av båtägarna ut för någon incident i samband med båtlivet förra året – en tydlig ökning jämfört med för fem år sedan.

– Grundstötning och förstörd propeller är två av de vanligaste problemen våra kunder anmäler. Stormskador, där till exempel masten gått av, är ett annat.

LÄNK: Dina Försäkringars båtförsäkring – finns där om du går på grund

I februari uppdaterade Dina Försäkringar sin båtförsäkring. Assistans till sjöss ingår för alla och innebär att båtägarna när som helst på dygnet kan ringa och få hjälp med bogsering, lossdragning och transport av bränsle.

– Vi tycker att alla som får problem under båtfärden ska kunna få assistans, därför ingår det i försäkringen utan att du behöver göra extra tillägg, säger Anki Koij, produktspecialist hos Dina Försäkringar.

Anki Koij
Anki Koij

Motorproblem är också vanliga och i assistansen ingår därför motorkonsultation, som gör att det går att få stöd och hjälp över telefon när motorn krånglar.

– Många av problemen kan lösas över telefon genom att du får prata med en specialist på just din motor, säger Anki Koij.

Hon lyfter även fram att den som drabbas av stöld eller skadegörelse från maj till september, och inte kan använda sin båt som planerat, kan få avbrottsersättning

– Det handlar om 200 kronor per dag upp till 30 dagar.

Dina Försäkringar finns lokalt och bolaget för region Väst har kontor i bland annat Uddevalla, Vänersborg, Mölndal och Vara. Den lokala förankringen är en fördel tycker Angéla Eriksson, som möter kunder på kontoret i Uddevalla.

– Det gör att det är lätt att besöka oss och skadereglerarna finns på nära håll. Nära är ett av våra ledord. Vi har de mest nöjda kunderna i branschen enligt Svenskt kvalitetsindex, och jag tror att närheten spelar roll.

Hur blir man enklast kund hos er?

– Det lättaste är att ringa, vi har korta svarstider. Du kan även köpa försäkring på dina.se eller använda vår chatt där. När allt återgår till det vanliga går det också att besöka oss. Vi hjälper gärna kunden med helheten och tycker att den bästa lösningen är när man samlar alla sina försäkringar på samma ställe, säger Angéla Eriksson.