Whisky av märket Mackmyra. Arkivbild.
Whisky av märket Mackmyra. Arkivbild.

Ökad sug efter svensk whisky

ANNONS
|

Svenska whiskytillverkaren Mackmyra redovisar minskad förlust i andra kvartalet, efter ökad inhemsk efterfrågan och tillväxt på prioriterade exportmarknader som Tyskland, Frankrike och Storbritannien.

Bäst gick det för flaskförsäljningen som totalt växte med 20 procent, jämfört med samma period i fjol.

I segmentet travel retail, som inkluderar sprithyllorna på flygplatser, tredubblades försäljningen. Samtidigt växte försäljningen till Systembolaget, Mackmyras största kund, med 22 procent.

Försäljningen av Fat & Upplevelser landade på samma nivå jämfört med samma kvartal i fjol.

Vid utgången av andra kvartalet nådde antalet sålda flaskor en rekordnivå, sett över en rullande tolvmånaders period. Totalt uppgick försäljningen till 296000 flaskor, exklusive de volymer som buteljeras från tidigare sålda kundfat, skriver bolaget.

ANNONS
TT
ANNONS