Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Svenska dejtingsajter upplever kraftigt sug i tider av social distansering.  Bild: Leo Sellén / TT
Svenska dejtingsajter upplever kraftigt sug i tider av social distansering. Bild: Leo Sellén / TT

Ökat tryck på dejtingsajter i pandemin

Social distansering och ett nedsläckt nöjesliv får kärlekskranka svenskar att söka sig till dejting online.

För många har arbetslivet och vardagen förändrats kraftigt i spåren av pandemin. Med hårdare krav på distansering, såväl på individnivå som i utelivet, har de som söker kärleken i högre grad valt att gå till svenska dejtingsajter i jakt efter en partner.

Uppdaterade profilbilder

Två plattformar som sett stigande användarsiffror sedan virusets utbredning är sajten Mötesplatsen och appen Goodones, uppger vd Gustav Borg för Dagens industri.

– Mötesplatsen har i genomsnitt 160.000 aktiva användare per månad men under de senaste veckorna har antalet nya aktiva användare ökat med 25 procent, säger han till Dagens industri.

Det växande suget efter digital dejting syns inte enbart i nytillkomna användare, utan även i uppdaterade profiler och profilvisningar. Enligt Gustav Borg laddades 15 procent fler bilder upp och antalet profilvisningar ökade med 50 procent i mars.

– Det beror nog på att fler stannar hemma och har mer tid till att dejta, och att träffa någon på krogen är inte längre aktuellt, säger han till Dagens industri.

Växande intresse för videochatt

Det är inte enbart Mötesplatsen och appen Goodones vd som vittnar om ökat sug för digital dejting. Hos dejtingappen Relate växer nu användarbasen med 30 procent varje månad, uppger vd Philip Jonzon Jarl.

– Digitala möten har i och med den pågående situationen normaliserats. Jag tror att det här nya beteendet kommer fortsätta även efter corona. Man inser hur smidigt det faktiskt är att ses digitalt, säger Philip Jonzon Jarl, vd för dejtingappen Relate till affärstidningen.