Anställda på Volvo Cars i Torslanda slår nu larm om den beordrade övertiden. "Vi har alltså jobbat sexdagarsveckor nu ända sedan i somras" säger en anställd. "Det går ut över familjelivet"
Anställda på Volvo Cars i Torslanda slår nu larm om den beordrade övertiden. "Vi har alltså jobbat sexdagarsveckor nu ända sedan i somras" säger en anställd. "Det går ut över familjelivet" Bild: Robin Aron

Övertiden ökar hos Volvo Cars – ”borde införa ett skift till”

Sedan i mitten av augusti har anställda på Volvo Cars karossfabrik varit beordrade övertid alla helger utom en. Fler anställda vittnar för GP om dålig återhämtning och förstört familjeliv. Volvos verkstadsklubb har nu väckt frågan med företaget.
– Om ett företag beordrar övertid helg efter helg – även om man håller sig till avtalet – är det något som inte står rätt till, säger Darko Davidovic, förbundsjurist på IF Metall.

ANNONS

Strax innan jul förra året slog anställda på Volvo Cars i Torslanda larm om att de gick på knäna. Flera hade i stort sett tvingats jobba övertid varje helg under 2018 och var helt enkelt trötta. Övertiden var främst i Karossen, men även på fabrikens övriga delar, som slutmonteringen där bandet är.

Läget är detsamma nu i höst, enligt Volvo-anställda GP varit i kontakt med. Lars Henriksson är skyddsombud på Volvo Cars och ansvarig utgivare för interntidningen Kvasten. I den har man flera gånger skrivit om övertiden.

– Sedan semestern har det varit minst något skift som kört övertid i monteringsfabriken de flesta helger, säger han.

ANNONS

"Går inte att planera något"

En person som jobbat länge på Volvo Cars som GP talat med, konstaterar att han och arbetskamraterna på Karossfabriken varit beordrade att jobba i princip varje helg, hittills sex av sju helger efter semestern, övertid.

– Arbetsgivaren kan beordra övertid till helgen på fredag förmiddag dagen innan. Vi jobbar alltså sexdagarsveckor sedan i somras. Det går ut över familjelivet – det går inte att planera något. Och det är svårt att veta vad ett giltigt skäl är att säga nej. Det känns som vi är tillbaka på 50-talet igen, säger han.

"Som ett utsketet äpple"

Andra medarbetare vittnar om en liknande situation och frustrationen att inte veta vad som gäller vecka till vecka.

– Det känns värre än hösten 2018, det är någon slags panikjakt nu på hösten. Vi har väldigt ont om folk, har fått mer att göra och det finns ingen som kan lösa av en om man skulle behöva gå på toaletten. Förr jobbade vi över kanske en gång i månaden, och det var i regel helt okej. Men inte varje helg. Jag har svårt att vara en närvarande förälder när man har så lite helg och mår som ett utsketet äpple.

– Det går inte att återhämta sig med ständiga sexdagarsveckor. Jag har smärtor idag som jag inte vet kommer försvinna, och de har blivit värre eftersom jag inte kunnat vila, säger en annan anställd.

ANNONS

Hittar kryphål

Ytterligare en annan berättar om hur de slutar sent på söndagskvällen och börjar tidigt på måndag.

– Elvatimmarsregeln, alltså att man ges minst elva timmars sammanhängande viloperiod, verkar gälla i hela Sverige utom på Volvo Cars. De hittar kryphål. När man påtalar det för facket säger de att vi ska avvakta. Jag har inte fått höra annat än att övertiden ska pågå hela hösten.

Det finns tillfällen då man jobbar man sju dagar i rad, söndag till lördag.

– Folk sjukskriver sig när de blir för utarbetade, det blir dålig stämning när folk är trötta och fel i produktionen. Samtidigt pratar de om att öka takten härinne.

"Inte mormors ansvar"

Enligt kollektivavtalet, Teknikavtalet, får övertid beordras om högst 150 timmar på ett år och 50 timmar under en vecka. Enligt avtalet bör arbetstagaren jobba ”såvida han icke är därtill förhindrad”. Flera Volvoanställda GP talat med undrar vad dessa giltiga skäl egentligen är. Att man inte har barnomsorg på helgerna räknas uppenbarligen inte som ett sådant.

– Då får man höra att barnet har väl en annan förälder eller mormor eller så. Men det är ju liksom inte mormors ansvar, säger en av de anställda.

– Jag tycker det är väldigt svårt att få svar om när en sådan situation är – på de svar jag fått verkar en anhörigs 50-årsfest inte vara ett skäl. Jag vill veta vad dessa är, säger en annan.

ANNONS

Ingen "färdig lista"

IF Metalls förbundsjurist, Darko Davidovic, konstaterar att avtalet säger att arbetsgivaren har rätt att beordra övertid – men konstaterar samtidigt att det finns att lagstiftning slår fast att arbetet ska kunna kombineras med ett hållbart privatliv. Det finns dock ingen "färdig lista" över giltiga skäl.

– Du måste kunna få en vettig rekreation och du ska kunna kombinera ditt arbetsliv med ett föräldraskap. Om arbetsgivaren beordrar flera helger på raken som övertid, kan faktiskt ett skäl också vara att man inte orkar jobba ännu en helg – utan att man måste vila upp sig.

Enligt Davidovic borde också ett 50-års kalas för en nära anhörig absolut vara ett giltig skäl och uppmanar medarbetare att vända sig till facket vid ett nej från närmaste chefen.

– Om fack och arbetsgivare inte är överens i de här fallen får det prövas i en tvistförhandling.

Darko Davidovic.
Darko Davidovic. Bild: Linda Haakansson

Ett skift till

Men Darko Davidovic konstaterar också att om en arbetsgivare under längre tid beordrar övertid så kan man fråga sig om företaget inte borde införa ett skift till.

– Grunden är ordinarie arbetstid, när övertid blivit ordinarie är något inte rätt. Då har vi skiftesformen man kan använda, att man inför ett ordinarie skift.

Enligt anställda i karossfabriken hade man ett helgskift i fabriken som togs bort för halvtannat år sedan, vilket bekräftas av Verkstadsklubben. Och Volvos verkstadsklubb har nu tagit upp frågan om det myckna övertidsuttaget med företaget.

ANNONS

– Vi har fört upp frågan från styrelsens sida. Vi är inte nöjda med det stora uttag av övertid som varit efter semestern från arbetsgivarens sida. Vi har fått flera signaler från våra medlemmar också. Och det är inte första gången det här har varit uppe, det handlar om flera år. Vi hade hellre sett att man hade ett helgskift i karossfabriken – vi för nu diskussioner med arbetsgivaren om detta, säger Carlos Rebelo Da Silva, huvudskyddsombud på Volvo Cars.

"Sedan semestern har det varit minst något skift som kört övertid i monteringsfabriken de flesta helger". Det säger Lars Henriksson, skyddsombud på Volv Cars. Från fler håll i fabriken hörs larm om övertid för medarbetarna.
"Sedan semestern har det varit minst något skift som kört övertid i monteringsfabriken de flesta helger". Det säger Lars Henriksson, skyddsombud på Volv Cars. Från fler håll i fabriken hörs larm om övertid för medarbetarna. Bild: Thomas Johansson/TT

"Ser mer stabilt ut framåt"

Enligt Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars, var helgskiftet i Karossfabriken en tillfällig lösning då kapaciteten var lägre än normalt.

– Nu är produktionstakten på karosser normal vilket gör att vi kunnat gå tillbaka till normal produktion måndag-fredag, säger han via mejl.

Enligt Elfström har medarbetarna på Torslandafabriken behövt rycka in på extra skift för att kompensera för oförutsedda händelser som tekniska störningar och leveransproblem från leverantörer.

– Framöver ser det mer stabilt ut men ett fåtal extra skift är inplanerade.

Flera av de vi prata med säger att deras privatliv blir lidande liksom deras återhämtning.

Övertid är en oönskad situation som man alltid försöker undvika eftersom vi är medvetna om att det kan vara negativt för medarbetaren.

ANNONS

När är det så mycket beordrad övertid att det faktiskt blir aktuellt att införa ytterligare ett skift? Tempot har ju ökat liksom antalet rationaliseringar i fabriken under de senaste åren. Ni följer ju avtal men kan det vara så att avtalet har blivit förlegat för Volvo Cars medarbetare inom produktionen i Torslanda?

– Om produktionstakten ökar följs detta av ökad bemanning, vilket till exempel var fallet för ett par år sedan då 1 400 personer rekryterades i samband med att takten höjdes från 54 till 60 bilar per timme. Vi för en ständig dialog med våra fackliga parter och där ingår att kontinuerligt se över våra avtal.

ANNONS