70 000 resenärer drabbas av pilotstrejken

Pilotstrejken har brutit ut efter att samtalen mellan SAS och flygbolagets piloter inte har nått någon lösning. Runt 70 000 resenärer drabbas på fredagen när SAS-flygen ställs in.

ANNONS
|

På fredagen stod det klart att svenska, danska och norska SAS-piloter går ut i strejk. Under torsdagen och fredagen har SAS meddelat att minst 315 flyg har ställts in totalt.

På Landvetter är åtta flygavgångar inställda under fredagen: fem mot Stockholm (09.45, 10.45, 12.55, 16.15, 19.20), en mot Chania på Kreta (15.45), en mot Luleå (17.50) och en mot Berlin (20.20).

Ytterligare två avgångar är inställda på lördagen, båda mot Stockholm (07.45 och 09.40).

Inställda flyg på Arlanda. På Landvetter påverkas åtta avgångar.
Inställda flyg på Arlanda. På Landvetter påverkas åtta avgångar. Bild: Henrik Montgomery

Runt 70 000 resenärer drabbas under fredagen enligt Freja Annamatz, presschef på SAS. Enligt SAS påverkas omkring 70 procent av bolagets flygningar vid strejken, då resterande utförs av samarbetspartners.

ANNONS

– Vi har många resenärer som är oroliga och vi väljer då att som förebyggande åtgärd ställa in de här flygen. Vi tycker att det är bättre att få den här informationen i god tid, säger Freja Annamatz.

Hon säger vidare att bolaget gör allt det kan för att boka om kunder till andra bolag. Under helgen handlar det om ytterligare 100 000 drabbade resenärer. Bolaget har erbjudit dem som har flygningar bokade under fredag, lördag, söndag och måndag att boka om utan kostnad.

– Skulle det bli så att det blir en störning kontaktar vi alltid resenärerna via sms, säger Freja Annamatz.

Men en av de strandade resenärerna som GP pratat med har en annan uppfattning om hur lätt det är att bli ombokad av SAS.

– Jag skulle iväg till Kiruna men fick flyget inställt. Jag försökte boka om till en flight med Norwegian men fick ett väldigt otrevligt bemötande av SAS, säger resenären.

Vill förhandla

"Det är djupt olyckligt att den här pilotkonflikten nu drabbar våra kunder. SAS är beredda att fortsätta förhandla, men kraven skulle få mycket allvarliga konsekvenser för företaget om de uppfylldes.", skriver Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS i ett mejl.

Förhandlingschefen för Transportföretagens flygbranschavdelning, Torbjörn Granevärn, tycker att piloterna bör "ta sitt förnuft till fånga".

ANNONS

"Vi hade önskat att piloterna tagit ett större ansvar i den här situationen. Men piloterna står kvar vid sitt extrema löneanspråk om 13 procent mer trots redan hög snittlön på 93 000 kronor i månaden", säger han i ett uttalande till TT.

"Handlar inte om lön"

Pilotföreningen säger i sin tur att lönesiffran är felaktig och att fokus under förhandlingarna inte handlat om lön, utan om avtal som sagts upp som rör rollfördelning, förutsägbarhet och samverkan mellan piloter och företaget.

– Det man gör är att svartmåla oss och det försvårar processen. Nästan var fjärde SAS-flyg flygs av underleverantörer och vi vill veta hur vår framtid ser ut, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för Svensk pilotförenings SAS-sektion.

Han håller med arbetsgivaren om att utgången är olycklig.

– Det känns fruktansvärt misslyckat för alla parter. Vi har misslyckats gentemot passagerarna, säger han.

– Det handlar om våra jobb och vår framtid, säger Wilhelm Tersmeden.

ANNONS