Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Swedbank har omfattande it-problem vilket gör att det inte går att genomföra bankbetalningar. Arkivbild. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
Swedbank har omfattande it-problem vilket gör att det inte går att genomföra bankbetalningar. Arkivbild. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Alla tjänster ur funktion hos Swedbank

Swedbank har omfattande driftstörningar vilket påverkar alla bankens tjänster. Det går exempelvis inte att genomföra transaktioner eller gå in på hemsidan. Inte heller Swish fungerar.

Storbanken Swedbank har sedan klockan 01.00 under natten mot fredag haft stora tekniska problem, driftstörningar som påverkar bankens alla tjänster. Enligt Swedbanks presschef Unni Jerndal handlar det om tekniska bekymmer i banken.

– Det är ett tekniskt problem internt. Vi arbetar intensivt med att lösa problemen, säger hon.

Det går inte heller att nå banken via telefon men däremot via sociala medier, som Facebook och Twitter.

Andra bankkunder larmar

Det är inte enbart Swedbanks kunder som har problem med att med att betala. Både privatpersoner och butiker larmar om betalningsbekymmer under fredagsmorgonen, det gäller för kunder hos såväl Skandiabanken som hos Nordea.

Skandiabanken har dock inte fått in några ärenden rörande betalningsproblem.

– Just nu verkar allting fungera. Men det kan alltid uppstå tillfälliga tekniska problem, säger pressavdelningen på Skandiabanken till GP.

Enligt Frank Hojem, pressansvarig på SEB, har inte heller de problem i sina system.

– Däremot kan det vara så att om butiken har Swedbank, eller om de levererar betallösningar, kan det påverka även kunder i andra banker.

GP har varit i kontakt med flera Pressbyråbutiker som bekräftar att många av deras kunder inte kunnat betala med kort.

– Vi har haft jättemycket problem, både med vanlig betalning och blipp, säger man i en butik.

Swish ligger nere för Swedbanks kunder

Driftstörningarna påverkar även Swish, meddelar betalningstjänsten på sin hemsida.

Problemen uppstod enligt Aftonbladet vid 01-tiden.

"Swedbank och Sparbankerna arbetar för fullt med att lösa problemet och vi uppdaterar vår hemsida när status ändrats", skriver Swish.

Ingen prognos

Efter sju timmar av omfattande driftstörningar har Swedbank fortfarande ingen prognos för när det tekniska strulet kan vara åtgärdat. Kunderna som drabbas utlovas kompensation, enligt presschefen Unni Jerndal.

– Vi kommer kompensera drabbade kunder som lider någon form av ekonomisk skada. Vi har ett reklamationsförfarande där den drabbade får komma in och beskriva skadan, säger hon och fortsätter:

– Vi ber våra kunder om ursäkt för de olägenheter som de hör störningarna ger, säger Swedbanks presschef Unni Jerndal.

Kathe Gunberg Karlsson är kassachef på Citygross. Bild: Niclas Jonasson
Kathe Gunberg Karlsson är kassachef på Citygross. Bild: Niclas Jonasson

Personalen på Citygross i Uddevalla märkte av Swedbank-störningarna redan när de öppnade på morgonen. Kunder kunde då inte betala med sina kort.

– Det verkar också som att det påverkade kunder som försökte betala med andra kort också. Men jag vet inte vad det beror på, säger Kathe Gunberg Karlsson, kassachef på Citygross.

Däremot menar hon att bankomaten utanför butiken fungerat, och att även Swedbank-kunder har kunnat ta ut pengar ur den.

– Sedan har en del kunder flera kort, så det har fungerat för dem ändå. Andra har kontanter med sig, säger hon och lägger till:

– Det är en tråkig start på fredagen.

Även Swish påverkas. Arkivbild. Bild: Helena Landstedt/TT
Även Swish påverkas. Arkivbild. Bild: Helena Landstedt/TT