Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Emmaus i Stockholm har noterat ökad försäljning sedan det återvunna plagget utsågs till Årets julklapp av HUI Research. Arkivbild

Allt fler handlar secondhand inför julen

Kanske får du något bättre begagnat av tomten i år? Secondhandhandeln noterar en strålande julhandel.

Det återvunna plagget har utsetts till Årets julklapp och kronprinsessan Victoria valde att gå på Nobelfest i mamma drottningens gamla klänning. Secondhandtrenden har fått draghjälp och är het i julhandeln.

- Försäljningen har jämfört med föregående år ökat med ungefär tio procent sedan Årets julklapp blev offentlig. Det går jättebra för oss och våra butiker rapporterar att de ser många nya kunder som inte varit där förut, så det är jätteroligt, säger Lotta Kökeritz, varumärkes- och kommunikationschef på Myrorna, som har 33 försäljningsställen runt om i landet och en webbshop.

Hemlig julklapp

Det är ju svårt att avgöra om kunderna ger bort sina secondhandinköp i julklapp, men Lotta Kökeritz påpekar att Myrornas hemliga julklapp, värd 50 kronor, har sålt mycket bra.

Även Björn Dreiwitz, som driver butiken Uppåt väggarna, vittnar om ett ökat intresse överlag, och ett "ökat julklappstänk", särskilt när det gäller porslin, glas och andra prylar. Ett företag valde att ge secondhandklapp till sina 85 anställda.

- Vi har redan fått flera positiva reaktioner från anställda på företaget. Någon sade till och med att hon tyckte att det var de bästa och roligaste julklapparna de fått av företaget någonsin. Kul, säger han till TT.

Fler kunder

Frida Dunger Johnsson, verksamhetschef på Emmaus Stockholm, ser att försäljningen i Emmaus butiker i Stockholm steg markant efter utnämningen av det återvunna plagget som Årets julklapp.

- Försäljningen har under de senaste fyra veckorna gått upp med 14 procent, jämfört med 2017, säger hon.

Även antalet besök i butikerna har ökat. Vecka 50 hade butikerna 17 procent fler besökare än samma vecka förra året.

- Intresset har helt klart varit större. Det är jättekul att se.

Frida Dunger Johnsson tror att den varma sommaren med torka och bränder bidragit till att människor fått upp ögonen för hur vår konsumtion påverkar klimatet.

Ökat miljömedvetande

Tomas Bjöersdorff är chef för Erikshjälpens secondhandverksamhet, med 63 fysiska butiker och en nätbutik. Han vittnar också om ökad försäljning.

- December ser ut att bli bättre än tidigare år. Och då jämför vi med förra året, som i många stycken var rekordår för Erikshjälpen.

Han tror att utnämningen av Årets julklapp bara är en av flera bidragande orsaker.

- Medvetenheten har blivit starkare hos privatpersoner om att miljöeffekten är direkt avhängig av hur vi konsumerar. Vi har också en trend sedan några år där framför allt ungdomar söker sig till våra butiker för att hitta sin speciella stil, säger Tomas Bjöersdorff.

Så bli inte förvånad om paketet under granen låg under en annan gran en tidigare jul.