Nu startar den årliga däckrazzian. Den ska hjälpa bilförare att få kolla på sina däck. Och det ser bättre ut år för år. Men det finns en oroande trend. Arkivbild.
Nu startar den årliga däckrazzian. Den ska hjälpa bilförare att få kolla på sina däck. Och det ser bättre ut år för år. Men det finns en oroande trend. Arkivbild.

Allt fler kör på vinterdäck året om

Nu startar den årliga däckrazzian. Den ska hjälpa bilförare att få koll på sina däck. Och det ser bättre ut år för år.

ANNONS
|

I över tio år har polisen i samarbete med däckbranschen gjort årliga däckrazzior. I samband med poliskontroller erbjuds bilförare kontroll av däcken där man mäter bland annat mönsterdjup och lufttryck.

Resultaten sammanställs och läggs till grund för en undersökning som ger en bild av däckstatusen på svenska bilar. Nu kommer resultatet från förra årets mätning. Och det finns ett orosmoln.

Vinterdäck hela sommaren

Allt fler förare, särskilt i södra Sverige, väljer att köra med vinterdäck året om. Genomsnittet på de platser där man gjorde razzior förra året visade att 4,7 procent hade vinterdäck också på sommaren.

- Men i Västra Götaland och Skaraborg var den siffran över 10 procent, säger Mattias Hjort.

ANNONS

Det kan jämföras med Västerbotten där siffran var 2 procent. Att köra med vinterdäck på sommaren ger ett mycket sämre grepp.

- Både däckmönster och gummiblandning är optimerade för vinterkörning. Därför är det ingen bra idé att köra på ett dubbfritt vinterdäck hela året, säger Pontus Grönvall på Däckbranschens informationsråd.

Längre bromssträcka

Av de knappt 1000 bilar som kontrollerades förra året hade mer än var fjärde bil ett mönsterdjup på 3 mm eller mindre. Om det är representativt för hela Sverige, innebär det att omkring 1,2 miljoner bilar på Sveriges vägar har för litet mönsterdjup. Men siffran går stadigt ner år för år.

Mönsterdjup under 3 mm ger längre bromssträcka och en ökad risk för vattenplaning.

- Minst lika allvarligt är att många förare inte vet om att de har dåligt mönsterdjup. Visste de om det kunde de kompensera och köra mer försiktigt, säger Pontus Grönvall.

ANNONS

Fler kvinnor än män körde bilar med dåligt mönsterdjup och äldre bilar har oftare sämre däck än bilar av senare årsmodeller.

Däckrazzia är en samverkan mellan Energimyndigheten, Polisen, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen.

TT
Fakta: Så kan du ha koll på däcken

Kolla mönsterdjupen regelbundet.

När mönsterdjupet närmar sig 3 mm, kör försiktigare, planera däckbyte.

Kolla lufttrycket regelbundet.

Kör inte med vinterdäck på sommaren.

Källa: Pontus Grönvall, Däckbranschens informationsråd

Fakta: Fakta ur undersökningen

• Andelen bilar med minst ett däck med olagligt mönsterdjup (mindre än 1,6 mm) eller med minst ett slitet däck (3 mm eller mindre mönsterdjup) har minskat tydligt sedan däckrazziorna började genomföras.

• 26,3 procent av de undersökta bilarna hade minst ett däck med ett mönsterdjup på 3 mm eller mindre. De uppmätta värdena, om de är representativa för hela Sverige, innebär att cirka 1,2 miljoner bilar på Sveriges vägar har minst ett däck med 3 mm eller mindre mönsterdjup.

• Andelen bilar med slitna däck var, liksom vid tidigare undersökningar, mindre på nyare bilar än på äldre bilar.

• Andelen som körde på minst ett däck med olagligt mönsterdjup (mindre än 1,6 mm mönsterdjup) var 2,4 procent.

• Nästan tre av fyra tillfrågade förare (72.6 procent) hade inte kontrollerat lufttrycket i däcken den senaste månaden eller visste inte när det gjordes senast. Detta är på motsvarande nivå som vid tidigare års undersökningar och innebär, om resultatet är representativt för hela Sverige, att 3,5 miljoner bilister inte har koll på lufttrycket.

Källa: Däckrazzian

ANNONS