Abonnemangsfällor, det vill säga när en konsument vilseleds att ingå oönskade avtal om löpande leveranser av en vara eller tjänst, är inget nytt fenomen. Men det står högt upp på listan över framväxande e-handelsproblem, enligt European Consumer Centres (ECC-net) där svenska Konsument Europa ingår. Arkivbild.
Abonnemangsfällor, det vill säga när en konsument vilseleds att ingå oönskade avtal om löpande leveranser av en vara eller tjänst, är inget nytt fenomen. Men det står högt upp på listan över framväxande e-handelsproblem, enligt European Consumer Centres (ECC-net) där svenska Konsument Europa ingår. Arkivbild.

Annonser lockar till abonnemangsfällor

Verkar erbjudandet för bra för att vara sant? Då är det säkert det. Konsumenter översköljs med lockerbjudanden som i värsta fall kan leda till att man fastnar i oönskade abonnemang. Men det finns sätt att skydda sig.

ANNONS
|

Gratis provpaket på bantningspiller, en billig mobil eller test av antivirusprogram – annonserna kan se ofarliga ut när de poppar upp framför dina ögon på Facebook. Men alltför ofta innebär de att du ofrivilligt fastnar i dyra abonnemang som kan upplevas krångliga att ta sig ur.

- Det är väldigt vanligt att folk hamnar i sådana här fällor. De som utformar annonserna är ofta proffs på att utnyttja okunskapen hos konsumenterna, säger Jolanda Girzl, direktör för Konsument Europa.

ANNONS

Rätt att ångra

Många konsumenter är osäkra på vilka rättigheter de har när de har fastnat i en abonnemangsfälla, enligt en undersökning som Sifo Kantar gjort på uppdrag av det europeiska nätverket för konsumentorganisationer, ECC.

- Var tredje svensk har betalat för varor de inte beställt för att de känt sig tvungna eller osäkra, säger Jolanda Girzl.

Saknar annonsen information om att det rör sig om ett abonnemang kan företaget inte kräva att du ska betala för varorna. Du har också alltid ångerrätt i 14 dagar vid köp på nätet.

Dokumentation viktig

Kontrollera också vad det är för företag du handlar med genom en sökning på nätet. På företagets webbplats finns ofta mer information om deras erbjudanden och kostnader.

Ha för vana att dokumentera vad det är för erbjudande du har tackat ja till, exempelvis genom att ta skärmdumpar av annonsen, är Jolanda Girzls tips.

- Om företaget inte talar om i annonsen att det rör sig om ett abonnemang är det vilseledande eftersom säljaren inte får utelämna väsentlig information. Då ska man anmäla det till Konsumentverket, säger Jolanda Girzl.

ANNONS
TT
Fakta: Så hanterar du abonnemangsfällorna

Kontrollera om det innebär att du binder dig till ett köp eller ett abonnemang när du tackar ja till ett erbjudande genom att registrera dina uppgifter och klickar på acceptera.

Kontrollera företaget genom en sökning på nätet.

Det måste tydligt framgå i erbjudandet om du blir bunden till ett abonnemang när du tackar ja, annars klassas utformningen som vilseledande.

Du är inte tvingad att betala för eller skicka tillbaka en produkt du inte har beställt.

Det är upp till säljaren att kunna bevisa att du har gett ditt medgivande till ett köp. Spara dokumentation, exempelvis skärmdumpar av annonsen, för att kunna bevisa vad det är du har tackat ja till.

Du har alltid ångerrätt i 14 dagar. Meddela företaget att du ångrat ditt köp inom den tidsfristen och skicka tillbaka varan oanvänd.

Om företaget inte informerat om vad erbjudandet innebär på ett korrekt sätt förlängs ångerrätten med ett år.

Om företaget drar pengar från ditt bankkort utan att du godkänt det kan du reklamera kortbetalningen via din bank.

Källa: Konsument Europa

ANNONS