Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Volco Cars vd Håkan Samuelsson intervjuas i Almedalen av TT:

Börsnotering av Volvo inte aktuell

En börsnotering av Volvo Cars är inte aktuell – inte nu i alla fall, säger vd Håkan Samuelsson i en TT-intervju.

- För tillfället planerar vi ingen börsnotering, säger han.

Frågan ligger hos den kinesiska huvudägaren. Och det har spekulerats en hel del i att Volvo är på väg till aktiebörsen, frågan är bara när.

Sedan Volvo hamnade i kinesiska händer för några år sedan har den svenska biltillverkaren återigen blivit en framgångssaga. Försäljningen har tagit ordentlig fart och vinsterna har också kommit.

En del kritik

De senaste åren har bolaget investerat stort i självkörande bilar, men fått en del kritik för att varit lite sena på elbilsbollen. Nu är en renodlad personbil på gång. 2019 ska den finnas till försäljning.

Men vad den kommer att kosta vill han inte avslöja.

- Den kommer att kunna köpas av vanligt folk, säger Håkan Samuelsson.

Flera konkurrenter har kommit längre. I ett tält bredvid visar Volkswagen upp en elbil till ett någorlunda överkomligt pris.

TT: Är elbilen framtiden?

- Vi tycker det, vi är övertygade om det.

Bara nya bilar

TT: Kör alla en elbil om tio år?

- Ja, förhoppningsvis, och med el framställd på fossilfritt sätt.

Men det gäller förstås i sådana fall bara nya bilar, det tar lång tid att omsätta en bilflotta.

Och elbilen måste klara sig kommersiellt, stå på egna ben utan subventioner, enligt Samuelsson.

- Det får inte bli en bil man gör för att visa att man har ett socialt ansvarstagande, säger han.

Politikerna är på väg med nya styrmedel, ett nytt förslag till fordonsskatt som ska få ner utsläppen. Volvochefen gillar morötterna men inte piskorna som till stora delar slår mot Volvos stora bilar.

- Inte bra för innovationsprocessen, säger Samuelsson.

På gång är också konceptet med självkörande bilar. Även om det fortfarande låter lite science fiction är Samuelsson övertygad om att det kommer, om inte annat drivet av säkerheten. Den mänskliga faktorn ligger bakom flertalet olyckor, men helt automatiskt blir det inte än på länge, länge, tror han.

- Vi måste ha ett blandat sätt, det är mest realistiskt.