Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bristande laddinfrastruktur beskrivs ofta som ett hinder för omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Arkivbild. Bild: Henrik Montgomery/TT

Betalkrångel skapar ilska bland elbilister

Swish, appar och taggar. Bristen på ett enhetligt betalsystem vid laddstationerna får elbilsförare att ilskna till.
– Vi betalar med betalkort varje gång vi tankar bensin. Helt plötsligt går det inte när vi ska ladda elbilar. Varför? Det säger Martin Prieto Beaulieu, generalsekreterare för organisationen Gröna bilister.

Bristande laddinfrastruktur beskrivs ofta som ett hinder för omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Dessutom upplever många elbilsförare att det är krångligt att betala vid publika laddstationer.

– Fortum har sitt kort, Incharge har sitt kort, Eon har sitt kort och så vidare, men det borde gå att ladda oavsett vilken eller vilka laddoperatörer man råkar vara kund hos. Det är helt klart att det upplevs som ett problem av elbilsförare, säger Martin Prieto Beaulieu.

Dessutom har operatörerna olika affärsmodell.

– I bland betalar man per tid, i bland per kilowatt. Det skapar förvirring. Man får inte glömma att när det gäller snabbladdning betalar man egentligen för en tjänst och inte för antal kilowattimmar.

Energibolaget Vattenfall har drygt 4 000 laddningspunkter i Sverige, varav cirka en tredjedel är publika.

Dålig lönsamhet

Enligt Susanna Hurtig, Nordenchef för enheten e-mobility bör hela branschen jobba för att det ska bli enkelt och smidigt att betala.

– Att ha en lätt tillgänglighet till publika laddare och att det ska vara smidigt och lätt att betala är oerhört viktigt.

Vid Vattenfalls laddstationer kan kunderna antingen betala med en app till vilken man kopplat sitt kreditkort eller med en tagg.

– När man började bygga ut laddinfrastruktur såg man att det var ganska dyrt att ha terminaler för kreditkortsbetalning på varje enskild laddstolpe samtidigt som beloppen som man laddar för är ganska så små. Det kan röra sig om några tior till strax över en hundralapp.

Anders Lewald, expert på Energimyndigheten som utsetts till regeringens samordnare för laddinfrastruktur är insatt i problematiken kring betalmetoderna.

– Det är en utmaning som vi jobbar med och som branschen jobbar med. Det har att göra med att det är så små summor så det är svårt att få ekonomi i en betalstation.

Risk för kö

Anders Lewald anser till skillnad från många andra att det inte är bristen på laddinfrastruktur som är det avgörande hindret för övergången till en fossilfri bilpark.

– Jag skulle inte hålla med om det. Det största problemet just nu är långa leveranstider på laddbara bilar. Det är brist på fordon på den svenska marknaden. Laddinfrastruktur är inte ett avgörande problem.

Även Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på medlemsorganisationen Motormännen anser att det finns flera problem att lösa för att fler ska välja en elbil eller laddhybrid. Ett enhetligt betalsystem är ett av dem. Att det är bekymmersamt att få sätta upp laddstationer där människor bor är ett annat.

Ytterligare ett potentiellt problem som riskerar att uppstå när elbilisterna blir fler är köbildning vid laddstationerna, säger han.

– Det stora bekymret i vårt grannland Norge är att det blir lätt kösituationer och det är något som vi också skulle behöva planera för. Man vill inte stå två timmar och vänta på att en laddmöjlighet ska dyka upp, säger Carl-Erik Stjernvall.

Helen Preutz/TT

Martin Prieto Beaulieu är talesperson för den ideella och obundna föreningen Gröna Bilister. Arkivbild. Bild: Stefan Jahge

Sverige har drygt 1 800 laddstationer med nästan 7 800 laddningspunkter med olika typer av kontakter och effekt.

Om laddfordonen ska bli fler måste det finnas en väl fungerande laddinfrastruktur med både publika och icke-publika laddstationer.

Laddstationen måste även utrustas med rätt laddeffekt för ändamålet.

På sajten uppladdning.nu/ finns en lista över laddstationer i Sverige och utomlands.

Källa: Energimyndigheten