Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Mellandagsrean räckte inte hela vägen för de svenska klädkedjorna. Bild: Christine Olsson/TT

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Bistert år för klädkedjorna

Ytterligare ett minusår för svensk modehandel kan läggas till handlingarna. Både skor och kläder såg mindre försäljning under 2018.
– Det är väl synd att påstå att december eller året som helhet var särskilt roligt, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Väletablerade kläd– och skokedjor har de senaste åren fått det allt tuffare. Det gäller inte minst Göteborgsanknutna bolag som Kappahl och MQ, som blivit styvmoderligt behandlade av börsen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

När branschorganisationen Svensk Handel Stil summerar sko– och modeföretagens fjolår pekar försäljningsutvecklingen nedåt. Sammantaget tappade svenska klädkedjor, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, 2,8 procent i försäljning jämfört med föregående år. Bland skoaffärerna var fallet ytterligare något mer dystert, enligt Stilindex som pekar på -3,4 procent.

Mellandagsrean räckte inte hela vägen

Inte heller på månadsbasis visade Stilindex på någon ljusning. Under december föll försäljningen inom klädhandeln med 3,8 procent. Det var dock bättre än väntat, vilket tyder på en förbättrad affär under mellandagarna, enligt Sandström.

– Decemberprognosen som mätte försäljningen till och med den 19 december visade dystrare siffror än Stilindex som mäter hela månaden, varför man kan konstatera att mellandagshandeln varit stor och förbättrade försäljningen.

Skälen till den dystra situationen är flera, men en återkommande förklaring bakom konfektionens utmaningar stavas e-handel, enligt Sandström.

– Omkring 85 procent av inköpen sker fortfarande i fysiska butiker. Men tillväxten finns inte där, den har flyttat ut online. Det är besvärligt för de traditionella butikerna, säger Sandström.

E-handeln utmanar

Att omställningen till ett digitalt shoppinglandskap har varit och fortsätter vara tuff för branschen är något som Göteborgsbolagen MQ och Kappahl känt av. För den senare innebar räkenskapsåret 2017/2018 sviktande försäljning med vinstras som konsekvens. Med vinstvarningar i bagaget har även MQ fått sin beskärda del på senare tid.

Att e-handeln fortsätter ta försäljningstillfällen från de fysiska butikerna är att vänta, enligt Sandström.

– Inom branschen räknar vi med att e-handeln kan komma att stå för 20–25 procent av marknaden i framtiden, säger Svensk Handel Stils ordförande.

Extremväder

För den svenska modeindustrin kännetecknades 2018 inte enbart av ett fortsatt tryck från e-handelskonkurrenter och sviktande delårsresultat. Förra året är för bolag som H&M och Kappahl också synonymt med tuffa väderlekar.

– Jag försöker undvika att skylla på vädret men det var extremt i fjol. Sommarens värmebölja följdes av en mycket mild höst, vilket gick ut över försäljningen.

Både MQ och Kappahl, som rasade med drygt 60 procent på Stockholmsbörsen i fjol, hänvisar i sina årsredovisningar till vädret som en bov när det kommer till kundbesök, försäljning och vinst.

Vad tror du att den stigande miljömedveten innebär för modeindustrin i Sverige framöver?

– Vi är förstås positivt inställda till second hand och ett ökat fokus kring hållbarhet. Att vi återanvänder plagg har därtill en liten påverkan på klädbolagen då skalan är liten.

Svensk Handels Stilindex

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel, vilka arbetar inom sko–, mode– och sporthandeln. Stilindex presenteras 8–10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen.

Butiker och e-handel Försäljning december 2018 (%) Försäljning helåret 2018 (%)

Kläder -3,8 -2,8

Skor -0,3 -3,4