Än så länge beskrivs efterfrågan på nya bilar som stark, även om produktionsstörningar fördröjer leveranserna. Men det finns en oro för framtiden. Arkivbild.
Än så länge beskrivs efterfrågan på nya bilar som stark, även om produktionsstörningar fördröjer leveranserna. Men det finns en oro för framtiden. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Bistrare tid kan vänta för bilbranschen

Efterfrågan på nya bilar bedöms fortfarande vara stark. Än så länge. Men bistrare tider kan väntas.
– Den urholkade köpkraften hos hushållen kommer sannolikt att få konsekvenser, säger Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden.

ANNONS

Antalet nyregistreringar av personbilar sjönk både i juni och totalt under första halvåret, om man jämför med samma period 2021.

Statistik från Mobility Sweden (som tidigare hette Bil Sweden) visar att nedgången i nyregistreringar under första halvåret var 17 procent.

Tappet förklaras i första hand av leveransproblem hos bilföretagen.

– Det har varit kvardröjande störningar av pandemin, och sedan kom både kriget i Ukraina och nya nedstängningar i Kina som förvärrade problemen, säger Sofia Linder.

Lång väntan

Bristen på komponenter med halvledare är känd vid det har laget. Men det kan också vara annat nödvändigt som är svårt att få fram, till exempel för tillverkning av batterier.

ANNONS

– Leveranstiderna har blivit allt längre. De registreringar vi ser i dag är bilar som ofta sålts för kanske sex till nio månader sedan. Kunder som lägger en order i dag kan i många fall få sin bil först om nio till tolv månader, säger Sofia Linder.

Det dröjer alltså innan en ändrad efterfrågan slår igenom i statistiken om nyregistreringar.

Mobility Sweden håller dock en viss koll på den aktuella efterfrågan.

– Under 2021 var orderingången väldigt stark, och orderböckerna är välfyllda. Det har fortsatt så i år, även om det går att se en viss avmattning de senaste veckorna, säger Sofia Linder.

Men det ekonomiska läget, med höga energipriser, höjda räntor och allmän oro, kan komma att drabba bilbranschen.

– Man kanske inte har möjlighet att köpa en ny bil, om hushållet får mindre köputrymme. Men så tydliga konsekvenser ser vi ännu inte i bilföretagens orderingång.

Nedgången i nyregistreringar under juni var så stor som 28 procent. Men den beror till stor del på att junisiffran 2021 var extra hög, inför en ändring av förmånsvärdet vid det årets halvårsskifte.

Hälften laddbara

55 procent av de drygt 26 000 nya bilar som registrerades förra månaden är laddbara. 32 procent är helt eldrivna.

– En glädjande utveckling! Starkt bidragande är att det nu finns ett stort utbud av laddbara bilar att välja på i olika prissegment, såväl mindre bilar som familjebilar, säger Sofia Linder.

ANNONS

– Det är viktigt att alla aktörer som har inflytande över utbyggnaden av laddinfrastruktur ser till att öka tempot i den processen, tillägger Linder.

Nyregistreringarna av bussar ökade med 42 procent under första halvåret. Däremot sjönk registreringarna av lastbilar.

Fakta: Bilregistreringar

Första halvåret – antal nyregistreringar, samt förändring jämfört med 2021:

Personbilar: 114 182. Minus 17 procent.

Lätta lastbilar: 16 651. Minus 23 procent.

Tunga lastbilar, över 16 ton: 2 622. Minus nio procent.

Bussar: 560. Plus 42 procent.

Källa: Mobility Sweden

ANNONS