Borättspekulanter sugna på bröd

Gärna ett bageri på bottenvåningen – men ingen pub. Åtminstone om bostadsköparna själva får välja. Enligt en färsk undersökning vill varannan lägenhetsspekulant kunna köpa färskt bröd i fastighetens gatuplan på morgonen.

ANNONS
|

Bageri, kafé och apotek är de verksamheter som är mest populära i bostadshusets bottenvåning enligt den undersökning som byggföretaget Skanskas så kallade bopanel genomfört.

- Mer än hälften av dem som svarat vill ha någon form av verksamhet så att det blir lite liv och rörelse i området. Den inställningen är inget som förvånar oss, det har legat ganska stabilt i de undersökningar vi gjort med några års mellanrum, säger Magnus Lambertsson, marknadschef på Skanska.

ANNONS

Inte för mycket liv

Men det får inte vara för mycket liv. En pub i huset gillas bara av var tionde bostadsköpare; systembolag och pizzerior kan man också tänka sig att vara utan.

Enligt Magnus Lambertsson använder sig företaget av undersökningsresultaten när man planerar nya bostadsområden.

- Vi ser att köparna hellre vill ha lugnare verksamheter än sådana som kan leda till höga ljudnivåer. Vi försöker också titta på vilken typ av verksamhet och lokal som skulle fungera bäst i bostadsområdet, säger Magnus Lambertsson.

Genererar pengar

Kenny Fredman, kommunikatör på organisationen Bostadsrätterna, tror att undersökningsresultaten stämmer ganska väl med verkligheten.

- Vi har inte gjort några egna enkäter bland våra föreningar, men det verkar väl rimligt att man hellre vill ha en lugnare verksamhet som bageri än en restaurang där det kan bli lite högljutt.

- Rent generellt kan man tycka att det är bra för en bostadsrättsförening att ha en verksamhet i bottenvåningen. Det genererar pengar till föreningen och därmed lägre avgifter, säger Kenny Fredman.

ANNONS
TT
Fakta: Det vill bostadsköparna ha

Följande verksamheter ser bostadsrättsköparna helst i fastighetens gatuplan:

Bageri – 47 procent.

Kafé – 38 procent.

Apotek – 29 procent.

Matbutik – 27 procent.

Delikatessbutik – 26 procent.

Det här vill köparna inte ha:

Pub/bar – 59 procent.

Systembolag – 45 procent.

Restaurang – 40 procent.

Pizzeria – 37 procent.

Förskola/skola – 37 procent.

Källa: Skanskas bopanel

ANNONS