När Liseberg skulle göra en upphandling mellan snacksbolagen Sundlings och Popz blev det rena snurren. Nu måste nöjesparken göra om sin upphandlingsprocess.
När Liseberg skulle göra en upphandling mellan snacksbolagen Sundlings och Popz blev det rena snurren. Nu måste nöjesparken göra om sin upphandlingsprocess. Bild: BJÖRN LARSSON ROSVALL

Bråk om popcorn på Liseberg slutade i rätten

Liseberg åker på bakläxa och måste göra om upphandlingen mellan två konkurrerande snacksbolag, som vill sälja popcorn och spunnet socker i nöjesparken, har kammarrätten bestämt.

ANNONS
|

Liseberg är en nöjespark dit man går för att vara bekymmersfri och ha roligt en stund. Men bakom de idylliska kulisserna pågår en stenhård konkurrens mellan snacksbolag som vill ha rätten att få sälja popcorn, sockervadd och annat snacks inne i parken.

Den som vinner den offentliga upphandlingen om snacksförsäljningen kan tjäna bra med pengar. I år ledde den offentliga upphandlingen om ett fyraårigt ramavtal till att landets näst största snacksbolag Popz fick kontraktet.

Men då vände sig konkurrenten Sundlings till förvaltningsrätten och klagade på att upphandlingen inte gått rätt till. De är Sveriges största snacksbolag och har det nuvarande kontraktet för att leverera snacks till Liseberg.

ANNONS

"Hade inte så stora förhoppningar"

Sundlings menade att kriterierna om kvalitet och miljökrav inte stämde, och att upphandlingsprocessen inte varit tillräckligt transparent. Förvaltningsrätten gick på Lisebergs linje, men kammarrätten gick på konkurrentens linje och slog fast att upphandlingen varit oklar och inte tillräckligt transparent.

– Uppriktigt sagt har jag ännu inte läst domen ord för ord. Just nu går vi bara omkring och tycker att det är helt otroligt att vi fick upprättelse. Vi hade fått veta att det bara är 25 procent av alla upphandlingsöverklaganden som går igenom. Så vi hade inte så stora förhoppningar. Men vi kände att vi gentemot oss själva och personalen var tvungna att visa att detta kunde vi inte gå med på, säger vd:n Per Sundling.

Vad fick er att överklaga?

– Detta var den första upphandlingen vi var med om, så vi var inte riktigt vana. Men när det blev som det blev tyckte vi att bedömningen av kvaliteten av olika produkter inte riktigt stämde, och det fanns en del priser i sammanhanget som inte lät riktiga. Så när vi granskade upphandlingen noga kom vi fram till att det var värt att göra en överklagan, säger Per Sundling.

Medan processen om upphandlingen har pågått så har Sundlings fortsatt att leverera till Liseberg.

ANNONS

– Vi har ingen konflikt med Liseberg, poängterar Per Sundling.

Hur stora summor handlar ett Lisebergskontrakt om?

– Det är inga astronomiska siffror, men de är tillräckligt stora för oss och för vår konkurrent. Det är en viktig kund såklart, och det är mycket prestige i att ha Liseberg som kund, säger han.

Bolaget kommer att fortsätta att leverera sockervadd, popcorn och snacks fortsatt året ut. Därefter väntar en ny upphandling.

– Nu gör Liseberg om och gör rätt. Och då får vi se vem som vinner.

Liseberg överklagar inte

Victoria Widborn, administrativ chef på Liseberg, säger att de inte har för avsikt att överklaga kammarrättens beslut.

– Det är svårt att tänka på alla konsekvenser som kan uppstå vid en upphandling. Nu hade kammarrätten uppfattningen att det var otydligt gällande utvärdering av kvalitet och miljöledningssystem. Då får vi rätta oss och göra på annat sätt.

Hon säger att de tänker sig att publicera den nya upphandlingen så snart det går.

– Det kommer ta ett antal månader tills det är färdigt och anbudstiden har löpt ut. Sen vet vi inte om den klagas på också. Men det är alltid den risken man tar. Fram tills dess får det gamla avtalet löpa på.

ANNONS

Så det finns ingen risk att Lisebergsbesökarna kan komma stå utan popcorn och sockervadd?

– Nej, där vill vi inte hamna. Det vore väldigt tråkigt. Vi hoppas i alla fall att det är färdigt till sommarsäsongen 2020.

Fakta: Lagen om offentlig upphandling

LOU som lagen kallas, reglerar köp som görs av myndigheter, kommunala verksamheter och vissa andra organisationer som är finansierade med allmänna medel.

I Sverige finns två ledande snacksleverantörer:

Sundlings Sverige AB, med en omsättning på 85 miljoner kronor och 22 anställda.

Popz Sverige AB, med en omsättning på nära 31 miljoner kronor och åtta anställda.

Liseberg säljer sockervadd för cirka fem miljoner kronor per år, exklusive moms.

ANNONS