Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Det går trögt för Norwegian. Arkivbild.

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Bråttom för Norwegian att vända raset

Flygbolaget Norwegian gjorde en miljardförlust under sista kvartalet förra året.

- Företaget måste verkligen vända det här. Och de måste göra det ganska snabbt om de vill expandera på det sätt som de hoppas, säger Pedersen, analyschef på danska Sydbank.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Norwegians delårsrapport visar på en förlust som var större än vad analytikerna hade väntat sig, 1,4 miljarder norska kronor före skatt. Och den egna kassan minskade.

Den katastrofala avslutningen på året gjorde att det blev en förlust för helåret 2017 på 1,1 miljarder norska kronor, något mer räknat i svensk valuta. Det kan jämföras med vinsten på 1,5 miljarder norska kronor året innan.

Här kan nämnas att när SAS i december rapporterade sitt räkenskapsår som avslutades i november var vinsten 1,9 miljarder kronor, drygt en miljard mer än året före.

"Vi är inte alls nöjda med resultatet för 2017", skriver Norwegians vd Bjørn Kjos i ett uttalande.

Kompensation till passagerare

Norwegian förklarar bolagets resultat med "betydande kostnader" relaterade till bränslepriser, inhyrning av flygplan och besättning samt kompensation till passagerare.

TT: Har inte andra flygbolag motsvarande kostnader?

- Jo, men andra företag har lättare att kontrollera det eftersom de inte växer lika fort, säger Pedersen.

Omsättningen steg med 30 procent det fjärde kvartalet 2017 jämfört med året innan och landade på 7,8 miljarder norska kronor.

TT: Kommer Norwegian att klara av expansionen?

- Jag kommer inte spekulera om det. Vad jag ser är ett företag med en ömtålig balansräkning, bräckliga finanser och mycket låg intjäningskvalitet 2017, säger Pedersen.

Aktien under press

Enligt analytikern har dock Norwegian haft vissa tillväxtspecifika utgifter under 2017 som troligen inte återkommer 2018. Men bolaget måste uppvisa ett bättre resultat innevarande år.

- De balanserar på mycket tunn linje. De tar emot många flygplan som måste sättas i produktion i tid för att tidtabellen ska hållas, säger Pedersen.

Aktiemarknaden tog emot rapporten med stort missnöje och sänkte direkt aktien med 10 procent på Oslobörsen. Vid lunchtid hade den hämtat sig något och låg på minus 1,7 procent.