Coop får kritik för att kundtjänsten inte fungerat. Arkivbild
Coop får kritik för att kundtjänsten inte fungerat. Arkivbild

Coopkunder rasar mot havererad kundtjänst

Sedan matkedjan Coop införde nya kreditkort i veckan har många kunder hört av sig med frågor, men upptäckt att det inte gått att komma fram till kundtjänst. "Bedrövligt dålig service", lyder ett omdöme på företagets Facebook. Coop förklarar haveriet med ett fel hos den nya bankens teleoperatör.

ANNONS
|

På tisdagen började nya kort gälla för omkring 200000 kunder hos Coop, sedan matkedjan bytt bank. Med det nya kortet följer också en del nya villkor, men de som ville kontakta Coop med frågor möttes av en havererad kundtjänst.

"Hur många gånger ska man ringa och bli utkastad ur kön, mejla utan att få svar av er, göra i stort sett allt som går för att få kontakt med er utan att lyckas?", skriver en kund på Coops Facebook-sida. "Ringde 4–5 gånger innan jag ens kom in i telefonkö", skriver en annan.

- Vi hade stora tekniska problem under gårdagen med att få fram samtal i går. Det gjorde att samtal blev bortkopplade och att det blev långa väntetider. Det är verkligen beklagligt en sådan här dag när vi förstår att många kunder har frågor om sitt nya kort, säger Coops presschef Tobias Rydergren till TT.

ANNONS

Rydergren förklarar det inträffade med ett tekniskt missöde. Av en olycklig händelse gjorde teleoperatören hos den nya banken en uppdatering av sin växel samma dag bytet skulle äga rum. Detta gjorde att kopplingen mellan Coops kundtjänst och banken inte fungerade. Att lösa problemen är topprioritet just nu, säger han.

- Jag beklagar verkligen att kunderna inte fått svar på sina frågor. Det har inte varit tillräckligt bra från vår sida, men vi jobbar på att få igång kundtjänsten.

Själva kortbytet har dock gått smidigt, enligt Rydergren.

- Där har allt fungerat som det ska, efter vad jag har hört.

TT
ANNONS