Näringslivsprofilerna Torsten Jansson som driver modebolaget New Wave Group och Ilija Batljan som driver fastighetsbolaget SBB, är två av personerna som investerat i bolaget som nu lägger ned e-handelsplattformen Campadre.
Näringslivsprofilerna Torsten Jansson som driver modebolaget New Wave Group och Ilija Batljan som driver fastighetsbolaget SBB, är två av personerna som investerat i bolaget som nu lägger ned e-handelsplattformen Campadre. Bild: Lina Alriksson, Hasse Holmberg, Fredrik Sandberg / Scanpix

Corona och kriget knäckte e-handlaren Campadre

Campadre Scandinavia, som driver shoppingplattformen Campadre, ansöker om konkurs. Det förklarar ägaren MBRS Group i ett pressmeddelande. Några av orsakerna är pandemin, höja bränslepriser och kriget i Ukraina, uppger bolaget.

ANNONS

E-handlaren och shoppingplattformen Campadre grundades 2009 och började sälja mode, inredning med mera i de nordiska länderna. MBRS äger också märkena Odd Molly och Best of Brands och fick investeringar från en rad kända näringslivsprofiler i fjol.

Men nu är det slut – ägaren MBRS Group ansöker om konkurs för dotterbolaget Campadre under onsdagen, förklarar man i ett pressmeddelande.

Enligt ägaren har Campadre utvecklats starkt negativt under 2022 och likviditeten tog slut.

I ett uttalande från bolaget pekar man på corona och konsekvenserna av kriget i Ukraina som skäl till konkursen:

”Campadre har sett en vikande utveckling som kraftigt förvärrats de senaste månaderna till följd av förändrade kundbeteenden i ljuset av coronapandemin, köpkraftsminskning till följd av ökade energi-, mat- och drivmedelspriser, höjda räntor samt minskat utbud av tillgängliga överlager. Det fasansfulla Ukrainakriget har ytterligare förvärrat utvecklingen och vi ser ingen tendens till snar förbättring.”

ANNONS

Näringslivsprofiler investerade i bolaget

Samtidigt uppger MBRS Group att det går bra för andra delar av gruppen, där Odd Molly och Best of Brands ingår. Som GP skrivit tidigare så gick Best of Brands, som då drev butiker i Göteborg, i konkurs 2019. Konkursboet blev sedan uppköpt och omvandlades till ett e-handelsbolag i dess nuvarande form.

När det gäller Odd Molly skedde också ändringar av det kända märket där det ursprungliga bolaget slutade med mode och blev ett fastighetsbolag. Odd Molly sålde sill We Are Spin Dye, som sedan bytte namn till MBRS Group.

MBRS Group plockade i fjol in nytt kapital via en emission där näringslivsprofiler som Torsten Jansson, New Wave Group, och Ilija Batljan, SBB, investerade i techbolaget.

ANNONS