Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Svenska spel anser att deras reklamkampanjer för sitt nätkasino är inom gränsen för måttfullhet, vilket krävs enligt ett nytt krav. Bilden är från en reklamfilm från Svenska spel.

Därför biter inte nya lagen på spelreklamen

Spelreklamen granskas hårdare än någonsin – men spelbolagen och myndigheter famlar i mörkret efter gränsdragningar. Under tiden fortsätter reklamen nästan som om inget har hänt.

“Jackpot”. De stora bokstäverna blinkar i vitt och rosa. En person spricker upp i ett leende på skärmen.

Så ser det ut när Svenska spel marknadsför sitt nätkasino i en ny kampanj – efter det nya kravet på måttfull marknadsföring.

- Man kan tycka att reklamen är måttfull eftersom det inte regnar massor av pengar, men det är just den här kicken som personen i reklamen får som stör mig, som att det är den man får när man spelar kasino, säger Malin Lauber (S), kommunalråd i Växjö.

Lauber har skrivit en motion till distriktskongressen om att begränsa spelreklamen ytterligare, och vill göra det till en fråga för riksdagen.

När det nu kommer till vad som är måttfullt tycks alla komma överens om en sak: Det är nästan omöjligt att komma överens om.

- Det är otydligt vad som ryms i det begreppet. I vissa fall uppfattar spelbolag att så länge det som de säger är sant är det tillåtet, men vi tycker att det inte alltid är så. Det kan ändå uppmana till oövervägda beslut att spela, säger Elin Häggeborn, jurist på Konsumentverket.

Första prejudicerande fallet

Sedan den nya spellagen infördes vid årsskiftet har upp mot 200 anmälningar kommit in mot spelbolag som konsumenter anser brista i marknadsföringen, majoriteten av dem för riktad reklam mot personer som har registrerat sig för att slippa just det.

Nyligen stämdes Ninja Casino av Konsumentombudsmannen för att ha passerat gränsen för måttfullhet i flera reklamannonser. Konsumentombudsmannen vill att domstolen förbjuder bolaget att använda formuleringar som ”Spela nu!”, ”Här är klockrena vägen till guldet” och ”Vinsten på banken inom 5 minuter”.

Utfallet i domstol kan påverka hur spelreklam får se ut i framtiden.

- Det är bra att det testas. Lagen är luddig och att lagstiftare kan komma fram till en praxis behövs för spelbolagens förtroende. Vid en första titt har det inte blivit mycket bättre med måttfullheten än så länge, säger Joakim Mörnefält, kommunikationsdirektör på Svenska spel.

"Jackpot" har negativ effekt

För egen del anser han att Svenska spels kritiserade reklamkampanj befinner sig på rätt sida av linjen.

- Vi är väldigt noggranna med hur vi utformar reklamen för spel som har högre risk för spelproblem. Det är många saker som påverkar, men vad som är måttfullt för dig och mig kan skilja sig åt. Det är därför vi behöver en praxis att ta ställning till, säger Mörnefält.

Folkhälsomyndigheten slår fast efter en mätning 2015 att spelberoende påverkas mest av reklam för just jackpottar. Sådan reklam tenderar att få personer att spela oftare eller för mer pengar än vad de hade tänkt sig.

- Ordet jackpott kan kopplas till många saker. I det här fallet handlar det om de små vinsterna i vardagen. På det sättet vi använder det tycker jag att det är klart inom gränsen för måttfullhet.

Vill förbjuda spelreklam helt

Den som tycker att spelreklam blivit vanligare den senaste månaden har inte inbillat sig. Fler bolag går ut hårdare i marknadsföringen efter den nya lagen.

- Konkurrenssituationen ökar ännu mer i och med att man ska försöka stänga ute bolagen som inte har licens. Jag tror att man ser en massiv spelreklam nu, men jag kan tänka mig att det dämpas något efter en tid. Det får vi se, säger Elin Häggeborn.

Konsumentverkets önskan var först att den nya lagen skulle kräva marknadsföring med särskild måttfullhet, som vid alkoholreklam.

Det skriver Malin Lauber (S) under på. Men helst av allt hade hon velat se ett totalförbud mot spelreklam, som i Italien.

- Det vore bäst i förlängningen, absolut. Den nya spellagen är bra som ett steg på vägen. Jag har svårt att förstå varför reklamen för spel skulle se annorlunda ut än den för alkohol och tobak. Det borde jämställas, och så tror jag att det kommer att bli i framtiden, säger hon.