Leveriet samarbetar med ett flertal logistikföretag, bland andra Postnord, DHL, och DB Schenker. Tanken är att det blir smidigt för konsumenten att kunna hämta fler paket på ett och samma ställe.
Leveriet samarbetar med ett flertal logistikföretag, bland andra Postnord, DHL, och DB Schenker. Tanken är att det blir smidigt för konsumenten att kunna hämta fler paket på ett och samma ställe. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Egen paketutlämning ska locka kunder

Ett fastighetsbolag har gett sig in i hanteringen av e-handelns alla paket. Än så länge är det en minusaffär men bolaget ser det som en möjlighet att förstå e-handeln bättre. Och förhoppningsvis locka till merköp när kunderna ändå tagit sig till galleriorna där utlämningsställen finns.

ANNONS

I två shoppinggallerior erbjuder fastighetsbolaget Atrium Ljungberg paketutlämning från flera transportbolag, provrum och plats att öppna paket.

Satsningen på att erbjuda en ny slags paketutlämning är enligt fastighetsbolaget uppskattat bland konsumenter.

– De flesta som börjat hämta paket här fortsätter, och vi får ofta höra att det här är en bra lösning, berättar Atrium Ljungbergs fastighetschef Mattias Celinder, och fortsätter:

– Det som fått störst uppskattning är möjligheten att kunna öppna paket och slänga emballage, det blir hållbart och sparar tid. Provrummen var till en början inte särskilt välbesökta men fler börjar använda dem.

Små volymer – men andra fördelar

När TT besöker Leveriet, som är namnet på konceptet, i Sickla utanför Stockholm mitt i semesterperioden ekar lokalen tom. Tony Valdelid är en av få som kommer förbi.

ANNONS

– Jag brukar hämta paket vid ett annat livs som ligger närmare där jag bor. Den största skillnaden här är att lokalen är trevligare och att det är mindre folk. Det blir smidigare, säger han.

Pakethanteringen är ingen stor kassako för Atrium Ljungberg i dagsläget, medger Mattias Celinder. Paketströmmarna tenderar även att dämpas under semesterperioder.

Visserligen betalas en viss summa för varje hanterat paket, men än så länge är volymerna små.

– Det kostar oss mycket i dagsläget, men det finns andra fördelar som väger upp det. Vi ser det som en möjlighet att förstå kundbeteendet och e-handeln bättre.

Utgick från konsumenter

När Leveriet, som än så länge finns i Sickla och i Mobilia i Malmö, skulle utformas försökte företaget utgå från kundens upplevelse av att besöka ett paketombud.

– Ofta är det trångt, långa köer och inte den roligaste miljön. Många vill kunna öppna paketet direkt men det finns inte plats, och man har ingenstans att göra av emballage. Det ville vi ändra på.

Han tror också att den här typen av utlämningsställen kan snabba upp flödena för e-handlarna.

– Handlarna vill ha tillbaka varan så snabbt som möjligt, och här blir det flödet snabbare. Man kan öppna sina paket, prova kläder på plats, och skicka tillbaka direkt om det inte passar, i stället för att låta det ligga hemma en vecka.

ANNONS

Att erbjuda paketutlämning i en galleria i nära anslutning till andra butiker kan vara ett sätt att väva ihop e-handeln med den fysiska handeln.

– Vi kommer aldrig kunna stoppa e-handeln, men får vi konsumenterna att komma hit för att hämta sina paket är det stor chans att de passar på att handla något när de ändå är här.

Fanny Hällegårdh/TT

 'Den största skillnaden här är att det är trevligare lokaler och mindre folk. Det blir smidigare', säger Tony Valdelid som för första gången besöker Leveriet för att hämta ett paket.
"Den största skillnaden här är att det är trevligare lokaler och mindre folk. Det blir smidigare", säger Tony Valdelid som för första gången besöker Leveriet för att hämta ett paket. Bild: Fredrik Sandberg/TT
En kund återsänder en retur. På det stora bordet finns också plats att slå sig ner för att slå in paket som ska ges bort i present, och kunderna bjuds på presentpapper.
En kund återsänder en retur. På det stora bordet finns också plats att slå sig ner för att slå in paket som ska ges bort i present, och kunderna bjuds på presentpapper. Bild: Fredrik Sandberg/TT
Linus Goldring, anställd, bär på ett paket. Både mindre paket som kan lämnas ut över disk och större paket där kunderna kan köra upp på baksidan och lasta in i bilen.
Linus Goldring, anställd, bär på ett paket. Både mindre paket som kan lämnas ut över disk och större paket där kunderna kan köra upp på baksidan och lasta in i bilen. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Fakta: Så har handeln förändrats

Mellan 2011 och 2017 har antalet fysiska butiker minskat med nästan 5 000. Fram till 2030 väntas ytterligare upp mot 11 000 försvinna. Den fysiska detaljhandeln väntas då utgöra 64–74 procent av den totala omsättningen, den svenska e-handeln 21–26 procent och den utländska e-handeln 5–10 procent.

Antalet anställda inom handeln väntas minska med upp till totalt 30 000. Störst tapp sker inom detaljhandeln, och då särskilt sällanköpshandeln där minskningen är 50 000 jobb. Samtidigt ökar dock dagligvaruhandeln, bland annat eftersom vi blir fler invånare. Totalt blir minskningen i antalet jobb därför runt 30 000.

Detaljhandeln omsatte 700 miljarder kronor 2017, och sysselsatte nära 300 000 personer. Partihandeln, som säljer varor till butikerna, omsatte nästan 15 miljarder kronor, och sysselsatte 214 000 personer.

Källa: Svensk Handels rapport "Läget i handeln"

Fakta: Om Leveriet

Leveriet är ett fristående utlämningsställe som finns på de Atrium Ljungberg-ägda handelsplatserna Sickla köpkvarter i Nacka och i Mobilia gallerian i Malmö.

Bakom satsningen står fastighetsbolaget själva, som öppnat ombuden i sina egna lokaler som ett pilotprojekt, där konceptet har testats sedan öppningen hösten 2018.

Leveriet fungerar som ett fristående ombud och kan ta emot leveranser från flera olika logistikaktörer. I dagsläget finns samarbete med Postnord, DB Schenker, DHL, UPS och Best Transport.

ANNONS