13 elbolag får kritik av Konsumentverket. Arkivbild.
13 elbolag får kritik av Konsumentverket. Arkivbild. Bild: Jessica Gow/TT

Elbolag kritiseras för dålig prisinformation

Konsumentverket har granskat 13 elbolags hemsidor. Samtliga kritiseras för otydlig prisinformation – och nu kräver myndigheten åtgärder, skriver Dagens Nyheter.

ANNONS

Bland de elbolag vars hemsidor granskats finns jättarna Fortum och Eon, och mindre bolag som Jämtkraft, Umeå energi och Karlstad energi.

Alla 13 bolag får bakläxa efter att Konsumentverket slagit fast att prisinformationen är för otydlig. Framför allt handlar det om jämförpriser.

På flera bolags hemsidor är det enligt myndigheten alltför krångligt att komma åt jämförpriserna, och i några fall anges priset inte i öre per kilowattimme som det ska.

-Det är viktigt att bolagen anger prisinformation på rätt sätt, konsumenter ska alltid ha möjligheten att jämföra elpriser på ett enkelt sätt, säger Daniel Eliasson, jurist på Konsumentverket, till DN.

ANNONS

Elbolagen har nu fram till den 30 augusti på sig att lämna yttranden – därefter avgör Konsumentverket om fler åtgärder behövs.

Organisationen Sveriges konsumenter anser att myndighetens kritik är "ett duktigt underbetyg" för elbolagen.

-För den enskilda individen kan det handla om mycket pengar, elbolagens egna hemsidor är inte alltid det bästa stället att jämföra elpriser på, men bolagen ska trots det ha tydlig prisinformation, säger generalsekreteraren Jan Bertoft till DN.

Joel Malmén/TT

ANNONS