Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert vid Motormännen. Bild: David Bicho

Experten: Därför är nybilsgarantin så viktig

Utan nybilsgarantin riskerar du att få ta stora summor ur egen ficka om motorn brakar.
– Det kan vara allt mellan 40 000 och 100 000 kronor, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.

Nybilsgarantin är den garanti man får när man köper en ny bil och som är giltig under en viss period. Ofta två eller tre år, men ibland så mycket som fem eller sju år, enligt Carl-Erik Stjernvall vid Motormännen, som är Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter.

– Garantin gäller från bilens första registreringsdatum, alltså när en bil tas i trafik för första gången. Sedan är den förstås också giltig om bilen skulle byta ägare, säger Stjernvall.

– Förutsättningen för att garantin ska gälla under den här perioden är att man utför service enligt det intervall som tillverkaren har bestämt.

Faller ofta bort först

Garantin täcker dock inte allt. Bland det första som brukar falla bort är garantin på sådant som brukar kallas för slitage. Ett exempel på detta är hjulinställning, enligt Stjernvall.

– Om man efter en längre tid upptäcker att bilen slitit däcket snett brukar man sällan få hjälp eftersom det ju lika gärna kan vara så att man råkat köra på första bästa trottoarkant utanför bilhallen.

Annat som faller under kategorin "slitage" är till exempel bromsbelägg, glödlampor, oljebyten, byten av torkarblad och filter. Men allt annat – som om värmesystemet går sönder eller om fyrhjulsdriften rasar ihop – ska kostnadsfritt repareras och notan hamna hos bilimportören eller biltillverkaren.

– Så det finns ett stort värde i att ha den här garantin, även om det ju också finns andra skäl till att man köper en ny bil, säger Stjernvall.

– Garantin ger ju ett skydd emot oförutsedda kostnader och är bland de viktigaste anledningarna till att man köper en ny bil istället för en begagnad.

Sällan värt att reparera

Köper man en begagnad har man i bästa fall ett skydd via en maskinskadeförsäkring som kan täcka upp till åtta år eller 12 000 mil. Köper man en ännu äldre bil eller en som gått längre än så och får problem med motorn eller liknande då riskerar man att få betala själv för hela reparationen.

– Det kan vara allt mellan 40 000 och 100 000 kronor och då är det sällan lönsamt att göra en reparation, säger Stjernvall.

Hans råd är att se över villkoren och den dokumentation man får vid bilköpet, oavsett om fordonet är nytt eller begagnat. En del importörer erbjuder en garanti som är lång, men uppdelad så att fabriksgarantin bara gäller under två år. Övrig tid täcks av en sorts påbyggnadsgaranti.

– Värdet av en sådan garanti är viktigt att man tittar på noga, eftersom villkoren vanligtvis är sämre för de resterande åren.