Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Emma Fischer har stylat en etta i Göteborg inför försäljning. Kunden i fråga har haft lägenheten uthyrd samt renoverat den så den var näst intill tom. "Så det var min uppgift att känna in hemmet och möblera upp den efter vad han har åstadkommit med sin renovering", säger Fischer.

Experter: Så stylar du bäst inför visning

Att sälja sitt hem är troligen en av livets största affärer. För att inte lämna något åt slumpen rekommenderar mäklarna att man stylar sitt hem. Uppfattningarna om hur man gör det bäst går dock isär.

De kraftigt stegrande priserna på bostadsmarknaden är historia. Numera rör sig prisbilden mera i sidled, vilket bevisades när januari månads statistik presenterades tidigare i veckan.

På en avvaktande bostadsmarknad framhåller mäklare och stylister vikten av att styla hemmet inför visning – allt för att genera flera bud.

Forskning på området är knapp – eller obefintlig – men att konsumentundersökningar gällande produkters placering i butik och förpackningars utseende har visat sig påverka köpares beteende kan tala för att styling fungerar, anser Richard Wahlund, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm.

- Det är mycket som talar för att det fungerar. Framför allt om du kan visa bilder som lockar folk att komma till visning, säger han.

Påverkas av andra

Väl på plats på visningen påverkas man dels av andras reaktioner och dels av om det är många intressenter på plats.

- Det kallas social bevisning, man utgår från vad andra tycker om man har svårt att avgöra själv, säger Richard Wahlund.

Emma Fischer arbetar som stylist men poängterar att lägenhetsägare själva kan göra en hel del när det gäller att rensa ur garderober och skåp, se över belysning och plocka bort trötta krukväxter. Hon hjälper bland annat klienter att skapa en röd tråd genom rummen.

Hon upplever att trenderna svänger snabbt och nämner färger som ett exempel: för ett antal år sedan var alla väggar vita och kontrasterna markerade. Svart mot vitt. De senaste åren har det bytts ut mot mjukare kontraster ton i ton med mycket pasteller.

- Jag tror att det kommer att synas mer färg generellt framöver. Dels med accentfärger snarare än ton i ton, att det poppar upp något gult eller rött eller så och dels att man vågar ta ut svängarna mer när man väljer, säger hon till TT.

Rensa mycket?

På Länsförsäkringars fastighetsförmedling finns precis som hos många andra mäklarbyråer ett samarbete med stylist. Mäklaren Tobias Broqvist hävdar att ett stylat hem höjer chansen till flera besökare och flera bud. Hans bastips för den som ska sälja är att rensa mycket och ta bort allt personligt som fotografier. Gröna växter och filtar som ligger "proffsigt nonchalant" slängda på sängen fungerar alltid.

- Den som kommer in i en lägenhet ska man kunna se sig själv bo där, inte tänka att någon annan gör det. Så skala ner är ett bra tips, säger han.

På Stockholmsbaserade Historiska Hem håller man dock inte med om att man ska rensa bort så mycket som möjligt och tycker inte att det finns någon universell stylingregel.

- Det beror på vad det är för lägenhet, man får se det från fall till fall, men regeln som man sade förut "plocka bort mycket så blir det bra", den håller jag inte med om. Det är gammalt, det är ute, säger mäklaren Konstantin Dallas.

Ett annat vanligt inslag i bostadsannonser är detaljbilder med stilleben – gröna kronärtskockor på keramikfat eller smuliga levainbröd på tjusig skärbräda – som inte visar speciellt mycket av lägenheten men som enligt mäklarna fyller en viktig funktion.

- Det handlar om känslan man får när man ser den bilden. Man kanske tänker att man ska börja laga mer mat när man köper den här lägenheten, säger Tobias Broqvist.

- Det ger en mysfaktor och bidrar till helhetsbilden, som är den viktiga, säger Konstantin Dallas.