Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bilförsäljningen sjunker i Kina, men förnybara energislag är populära. Här visas en elbil från Geelykoncernen, som också äger Volvo Cars, vid vårens bilmässa i Shanghai.

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Färre bilar säljs i Kina – men Volvo ökar

Bilförsäljningen i Kina, världens största bilmarknad, faller för elfte månaden i rad. I maj sjönk försäljningen med 16,4 procent jämfört med samma månad förra året.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Volvo Cars går dock åt andra hållet. Den Kina-ägda biltillverkaren med huvudkontor i Göteborg ökade sin försäljning i Kina med drygt 17 procent i maj, jämfört med 2018.

Under årets fem första månader som helhet ökade Volvo med 9,5 procent i Kina, enligt siffror som företaget presenterat.

Drygt 1,9 miljoner bilar såldes i Kina under maj, enligt branschorganisationen CAAM. Av dem var 12 400 en Volvo, uppger företaget.

Bilar som drivs på förnybara energislag är också på uppgång i Kina. 104 000 sådana fordon såldes maj. Det var en ökning med 41,5 procent jämfört med förra året.

2018 var det första året sedan 1990-talet som bilförsäljningen i Kina sjönk på helårsbasis.