Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Patent- och marknadsdomstolen förbjuder babysajten Jollyroom att fortsätta med sitt sätt att marknadsföra reapriser i väntan på en slutlig dom gällande en stämning från KO. Arkivbild.

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Förbud för Jollyrooms fejkade reor

Babysajten Jollyroom förbjuds fortsätta med sitt sätt att locka kunder med reapriser, enligt ett beslut från Patent- och marknadsdomstolen. Förbudet är förenat med ett vite på tre miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande från Konsumentverket.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Jollyroom, som är Nordens största webbutik för baby- och barnprodukter, stämdes av Konsumentombudsmannen (KO) i slutet av september för att sajten lockar med fejkade reor. Patent- och registreringsverkets beslut att skärpa Jollyrooms marknadsföringsmetoder gäller i avvaktan på den slutliga domen.

Jollyroom får inte använda olika rea-uttryck som outlet och lagerrensning i kombination med en procentsats om inte försäljningen sker under en begränsad tid och med väsentligt lägre priser. Bolaget förbjuds också att använda jämförelser med påhittade ordinariepris, skriver Konsumentverket.

Förbudet gäller från den 21 november 2018.