Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Enligt konsumentombudsmannen har det blivit vanligare med sajter som utger sig för att vara myndighetssajter och tar betalt för tjänster som egentligen är gratis. Arkivbild.

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Falska myndighetssajter allt vanligare

Konsumentombudsmannen (KO) stämde i veckan en bluffsajt som lurat tusentals att betala för myndighetstjänster som egentligen är gratis.

Det är inte olagligt att sälja en tjänst som man kan få gratis av någon annan, men då måste avsändaren vara tydlig med att det är på det sättet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

I det aktuella fallet har tusentals personer lurats in på webbplatsen via köpta Google-annonser när de sökt på exempelvis körkortstillstånd. Eftersom annonserna hamnat högst upp i sökresultatet har många trott att de kommit till Transportstyrelsens hemsida och sedan har de fått betala dyrt för en tjänst som varit gratis hos myndigheten.

Både polisen och KO har sedan i december fått in hundratals anmälningar om sajten, och KO stämde nyligen den ansvarige bakom sajten i Patent- och marknadsdomstolen.

Har blivit vanligare

- Den här sortens sajter har blivit väldigt vanliga, och under vintern och vårvintern har vi sett att de har ploppat upp på flera olika områden. Vi har stämt en annan sajt som sysslar med konsumentrådgivning och vi har sett att det har kommit liknande sajter om resor och skatt, säger Carolina Andersson på KO.

KO bedömer att den ansvarige har tjänat minst 500 000 kronor på sajten, men det är en försiktig beräkning, påpekar Carolina Andersson.

- Vi tror att tusentals har lurats till att betala. Det finns 190 polisanmälningar som vi vet har betalat, men vi vet också att det är ett stort mörkertal. Via spårningar från webbhotellet har vi kunnat se att det är jättestora mängder som har varit inne på sidorna för betallösningar, säger Carolina Andersson.

Bryter mot marknadsföringslagen

Enligt KO:s stämningsansökan bryter sajten mot marknadsföringslagen eftersom den har utformats för att den ska se ut som en myndighets sida. Dessutom har det bland annat saknats information om avsändaren eller kontaktuppgifter till denne på sajten.

Konsumentverket har haft kontakt med mannen bakom webbplatsen och han har gjort några mindre ändringar på sajten.

- Men på det stora hela har han inte ändrat på något och han har varit väldigt medveten om det här, säger Carolina Andersson.

Om man råkar ut för den här sortens bluffsajter är det viktigt att man anmäler till polisen eller KO, även om det är svårt att få tillbaka några pengar.

- Vi företräder ju inte konsumenterna som har blivit lurade utan vi vill ha stopp på företeelsen, så att inte fler luras, säger Carolina Andersson.